Aanvraag Individuele coaching
Zelfsturing is steeds vaker aan de orde van de dag binnen bedrijven. Zelfsturende teams kunnen heel effectief werken en samen doelen bereiken die eerder als onmogelijk werden bestempeld. Dus veel HR managers en leidinggevenden introduceren het nieuwe fenomeen. Toch zijn er ook zelfsturende teams die totaal niet werken en geen goede prestaties neer weten te zetten. Hoe komt dit en wat is het gevolg op het klantcontact? Vaak heeft het te maken met de visie op zelfsturing.
Een doel is een eindpunt. Daarom mag zelfsturing nooit worden gezien als doel. Wanneer een team dat niet zelfsturend is zich inzet voor het doel om een zelfsturend team te worden, dan loopt het verkeerd af. Vanaf het moment dat het team zelfsturend is gaan de zaken scheef lopen. Waarom? Omdat het doel bereikt is en vanaf dat moment is alle focus weg. Om deze reden moet zelfsturing altijd worden gezien als een middel en niet als een doel op zich.
Zelfsturende teams die uitstekend werken kunnen vaak meer bereiken dan niet-zelfsturende teams. Dit heeft onder meer te maken met het feit dat teamleden van zelfsturende teams zich beter inzetten en zich meer verantwoordelijk voelen voor de prestaties van het hele team. Daarom moet zelfsturing worden gezien als middel om doelen te bereiken. Het is een middel om het beste uit teamleden te halen. Dit betekent niet dat ieder team vanzelf kan worden omgezet in een zelfsturend team. Hier is training en coaching voor nodig.
Het omzetten van een gewoon team in een zelfsturend team gaat niet van de ene op de andere dag. Het is een proces. Pas wanneer het team optimaal functioneert als zelfsturend team kan er worden gewerkt aan de doelen die moeten worden bereikt. Zorg dus altijd eerst voor een goed functionerend zelfsturend team en daarna pas voor de te bereiken doelstellingen.
Zelfsturende teams kunnen het klantcontact vloeiend laten verlopen, maar wanneer er onverantwoord met zelfsturing wordt omgegaan kan het ook zorgen voor een daling van de kwaliteit van het klantcontact. Zonde, want juist het klantcontact is zeer belangrijk voor ieder bedrijf. Wilt u uw klantcontact verbeteren? Volg een training, workshop of neem contact op voor advies op maat.
Ben jij geĆÆnteresseerd in Teaming en wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies.
In de onbevreesde organisatie bespreekt Amy Edmondson in drie delen de kracht, de toepassingen op het werk en de creatie van een onbevreesde organisatie, een organisatie waarin het leiderschap een veilige ruimte creƫert voor diversiteit en inclusie. Dit speelt een sleutelrol in organisaties die zich willen richten op groei, duurzaamheid en innovatie. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.De onbevreesde organisatie
Extreme Teaming is een boek met een actuele boodschap die de kern blootlegt van succesvolle bedrijfsvoering: vertrouwen creƫren en kaders zetten. Stap voor stap leggen de auteurs hoe leiders via Teaming succesvol kunnen bijdragen aan de bedrijfsvoering op het gebied van innovatie, productiviteit en conflictoplossing. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Extreme Teaming
Teaming is gebaseerd op het idee dat we, in een complexe omgeving met uitdagende opdrachten en een continu veranderende klantvraag, nooit meer uit kunnen gaan van statische concepten. We hebben alles en iedereen nodig om innovaties te doen, om resultaten te boeken en om mensen betrokken te laten zijn. Leiders worden uitgedaagd zowel op het gebied van motiveren als faciliteren. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Teaming
Als leiders verandering willen faciliteren en de ontwikkeling van individuen en teams stimuleren dan heb je gedeelde beelden nodig. Overeenstemming over modellen en concepten waardoor de discussie effectiever kan worden gevoerd, snelheid in besluitvorming wordt gerealiseerd en de verbinding tussen mensen tot stand kan komen.
Het versterken en ontwikkelen van aanpassingsvermogen. Motiveren van mensen door aandacht te besteden aan het versterken van kennis en vaardigheden. Daarbij is voor Teaming leidend dat de focus ligt op wendbaarheid als kerncompetentie. Wendbare individuen en teams leiden in Teaming tot het optimaal gebruik van informatie en kwaliteiten. Daarbij worden statische modellen losgelaten.
Teaming valt of staat bij de inbreng van kennis, vaardigheden en expertise van binnen en buiten bestaande teams. Inbreng van mensen die meningen willen geven, vragen durven stellen en uitdagingen doen. Daarvoor creƫert een leider de atmosfeer waarin dit mogelijk is. Oprechte nieuwsgierigheid en continu leren zijn de leidende begrippen hierin.
Mensen motiveren en de focus op relaties en communicatie leggen kan alleen als er een visie als het fundament onder een beweging. Mensen hebben als individu en als teamlid een perspectief nodig om keuzes te kunnen maken en commitment te laten zien. Vooral het omarmen van het waarom achter een visie is daarbij van belang. Niet het corporate papier maar het eigen verhaal is daarbij leidend