Zelfsturing is steeds vaker aan de orde van de dag binnen bedrijven. Zelfsturende teams kunnen heel effectief werken en samen doelen bereiken die eerder als onmogelijk werden bestempeld. Dus veel HR managers en leidinggevenden introduceren het nieuwe fenomeen. Toch zijn er ook zelfsturende teams die totaal niet werken en geen goede prestaties neer weten te zetten. Hoe komt dit en wat is het gevolg op het klantcontact? Vaak heeft het te maken met de visie op zelfsturing.

Als zelfsturing een doel is

Een doel is een eindpunt. Daarom mag zelfsturing nooit worden gezien als doel. Wanneer een team dat niet zelfsturend is zich inzet voor het doel om een zelfsturend team te worden, dan loopt het verkeerd af. Vanaf het moment dat het team zelfsturend is gaan de zaken scheef lopen. Waarom? Omdat het doel bereikt is en vanaf dat moment is alle focus weg. Om deze reden moet zelfsturing altijd worden gezien als een middel en niet als een doel op zich.

Zelfsturing is een middel om doelen te bereiken

Zelfsturende teams die uitstekend werken kunnen vaak meer bereiken dan niet-zelfsturende teams. Dit heeft onder meer te maken met het feit dat teamleden van zelfsturende teams zich beter inzetten en zich meer verantwoordelijk voelen voor de prestaties van het hele team. Daarom moet zelfsturing worden gezien als middel om doelen te bereiken. Het is een middel om het beste uit teamleden te halen. Dit betekent niet dat ieder team vanzelf kan worden omgezet in een zelfsturend team. Hier is training en coaching voor nodig.

Eerst het team, dan de prestaties

Het omzetten van een gewoon team in een zelfsturend team gaat niet van de ene op de andere dag. Het is een proces. Pas wanneer het team optimaal functioneert als zelfsturend team kan er worden gewerkt aan de doelen die moeten worden bereikt. Zorg dus altijd eerst voor een goed functionerend zelfsturend team en daarna pas voor de te bereiken doelstellingen.

Optimaal klantcontact

Zelfsturende teams kunnen het klantcontact vloeiend laten verlopen, maar wanneer er onverantwoord met zelfsturing wordt omgegaan kan het ook zorgen voor een daling van de kwaliteit van het klantcontact. Zonde, want juist het klantcontact is zeer belangrijk voor ieder bedrijf. Wilt u uw klantcontact verbeteren? Volg een training, workshop of neem contact op voor advies op maat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.