Er is een groot verschil tussen leren en effectief leren. Een deel van wat wij leren gaat weer verloren, terwijl een ander deel van wat wij leren in ons geheugen blijft plakken. Door middel van effectief leren zorgen wij ervoor dat we informatie daadwerkelijk onthouden en actief houden in het geheugen. EarlyBridge geeft u 6 interessante inzichten op dit vlak.

1. Scaffolding helpt bij een betere verwerking

Scaffolding is eigenlijk het opdelen van veel informatie in kleinere stukjes. Uiteindelijk wordt hetzelfde geleerd, maar gebeurt dit bij scaffolding in delen. Kleinere delen worden makkelijker opgenomen en op de juiste wijze verwerkt. Van kleine stukjes informatie kunnen we meer onthouden dan van grotere stukken informatie in één keer.

2. Successive relearning toepassen

Successive relearning is het keer op keer herhalen van hetgeen dat geleerd moet worden. We kennen allemaal wel het ‘stampen’ van de tafels op de basisschool of de Duitse naamvallen op de middelbare school. Dit is ook successive relearning. Het gaat erom dat er steeds herhaald wordt, waarna het geleerde uit het hoofd moet worden opgezegd. Door dit vaker te doen wordt er steeds meer onthouden.

3. Feedback loops voorkomen geheugenfoutjes

Feedback loops kunnen effectief voorkomen dat het verkeerde wordt onthouden. Hierbij is het belangrijk dat feedback direct wordt gegeven op het moment dat er een foutje wordt gemaakt. Dit zorgt ervoor dat er direct op de juiste wijze wordt gereageerd, waardoor het gemaakte foutje niet in het geheugen wordt gegrift. In plaats daarvan wordt de directe reactie, dus het juiste, in het geheugen opgenomen. Wanneer feedback ruim achteraf wordt gegeven, dan is het foutje al in het geheugen opgenomen en blijft het makkelijker verkeerd gaan.

4. Interleaving maakt het makkelijker

Interleaving, ook wel interleaving practice genoemd, houdt in dat er meerdere vaardigheden tegelijk worden geleerd. De te leren vaardigheden worden met elkaar afgewisseld, waardoor de hersenen zich steeds op een andere vaardigheid moeten focussen. Op deze wijze wordt er makkelijker en sneller geleerd dan wanneer er eerst één vaardigheid volledig wordt aangeleerd en daarna pas de tweede.

5. Priming legt de linkjes

Priming zorgt voor het aanmaken van logische verbindingen in de hersenen. In tegenstelling tot de meeste andere leertechnieken is dit een onbewuste vorm. Het geheugen activeert bepaalde representaties of associaties vlak voordat een taak of actie uitgevoerd wordt. Iemand die het woord ‘groen’ ziet zal het woord ‘gras’ sneller herkennen doordat het gerelateerd is.

6. Reinforcement is belangrijk

Een tijdje nadat iemand iets heeft gezien, gehoord of geleerd gaat een groot deel van de boodschap verloren. Het is niet helemaal verdwenen, maar het speelt geen actieve rol meer in het geheugen. Door middel van reinforcement wordt de informatie als het ware teruggehaald uit het geheugen en wordt het actief aangesproken. Hierdoor wordt de informatie uiteindelijk wel goed onthouden en kan het ook dagelijks worden toegepast.

Een passend trainingstraject

EarlyBridge focust bij ieder trainingstraject op reinforcement, waardoor de kennis gegarandeerd in het geheugen van de deelnemers aanwezig blijft. Heeft u interesse in een passend en effectief trainingstraject? Neem dan contact met ons op voor meer informatie en advies.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu