Welke invloed heeft Voice op de customer experience?

Voice is tegenwoordig niet meer weg te denken. We hebben het dan over de spraak gestuurde oplossingen of de stemassistenten. Het is nog maar vijf jaar geleden dat we voor het eerst konden kennismaken met assistent Alexa van Amazon, maar we hebben nu al de beschikking over veel meer mogelijkheden. Bedrijven mogen zeker rekening gaan houden met Voice, vooral omdat het een aanzienlijke invloed heeft op de customer experience.

Voice wordt steeds belangrijker

Voice, of spraak, wordt steeds belangrijker voor zowel bedrijven als consumenten. Het is namelijk zo dat steeds meer consumenten gebruik maken van spraakoplossingen en dat betekent dat bedrijven hier optimaal op in moeten spelen. In Amerika worden de stemassistenten gebruikt door meer dan 90 miljoen mensen. Zij gebruiken deze assistenten onder meer voor het afspelen van muziek, voor het bellen en het versturen van berichten.

Onderzoek- en adviesbureau Gartner heeft aangetoond dat 75 procent van de bedrijven de bestaande technologie voor de customer experience uitbreidt. Er wordt hierbij het meest geïnvesteerd in digitale marketing, de stem van de klant, de analyse van de klantbehoeften en de analyse van de customer journey. Het bedrijf voorspelt aan de hand van het onderzoek dat een kwart van alle interacties in het jaar 2023 zal verlopen via Voice.

Wat winnen bedrijven met Voice?

Bedrijven kunnen veel winnen door goed te focussen op Voice. Het is tegenwoordig goed mogelijk om de spraaktechnologieën aan artificial intelligence te koppelen. Hierdoor wordt het mogelijk om binnen een aantal seconden al op problemen of klachten van klanten te reageren. De wachttijden komen hierdoor te vervallen en dit komt zeker ten goede van de customer experience. De consument van vandaag wil direct geholpen worden. Een directe reactie optimaliseert daarmee de customer experience. Voice wordt steeds beter, steeds persoonlijker en boeiender. Daarnaast zien we ook steeds meer empathie en betrouwbaarheid binnen de Voice oplossingen. Soms hebben consumenten eigenlijk niet in de gaten dat zij communiceren met een artificial intelligence oplossing.

Bouwen aan een optimale customer experience

De customer experience hoort natuurlijk optimaal te zijn. Dit betekent dat bedrijven hier voortdurend aan moeten blijven werken. Voice oplossingen, die worden gecombineerd met artificial intelligence, geven interacties meer betekenis. Hierdoor zijn zij uitstekend voor bedrijven om op een nieuwe, moderne manier goede relaties op te bouwen met klanten. Dit zorgt er ook voor dat bedrijven eenvoudiger meer inzicht krijgen in wat hun doelgroep nodig heeft. Uiteindelijk kunnen de ondernemingen op basis hiervan optimaliseren.

Blijf werken aan de customer experience

De laatste jaren is de customer experience veel belangrijker geworden voor bedrijven. Het is voor bedrijven belangrijk om te blijven werken aan het optimaliseren van de customer experience en dan kunnen de ondernemingen eigenlijk ook niet meer om Voice mogelijkheden met artificial intelligence heen. EarlyBridge heeft zich onder meer gespecialiseerd in het ondersteunen van bedrijven die de customer experience willen optimaliseren. Wij staan ook graag voor uw bedrijf klaar. Wilt u meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Vorig bericht
Customer Experience: 10 veelgebruikte definities
Volgend bericht
Boektip: Drive – De waarheid over motivatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.