Welke invloed heeft Voice op de customer experience?

Voice is tegenwoordig niet meer weg te denken. We hebben het dan over de spraak gestuurde oplossingen of de stemassistenten. Het is nog maar vijf jaar geleden dat we voor het eerst konden kennismaken met assistent Alexa van Amazon, maar we hebben nu al de beschikking over veel meer mogelijkheden. Bedrijven mogen zeker rekening gaan houden met Voice, vooral omdat het een aanzienlijke invloed heeft op de customer experience.

Voice wordt steeds belangrijker

Voice, of spraak, wordt steeds belangrijker voor zowel bedrijven als consumenten. Steeds meer consumenten maken gebruik van spraakoplossingen en dat betekent dat bedrijven hier optimaal op in moeten spelen. In Amerika worden de stemassistenten gebruikt door meer dan 90 miljoen mensen. Zij gebruiken deze assistenten onder meer voor het afspelen van muziek, voor het bellen en het versturen van berichten.

Onderzoek- en adviesbureau Gartner heeft aangetoond dat 75 procent van de bedrijven de bestaande technologie voor de customer experience uitbreidt. Er wordt hierbij het meest geïnvesteerd in digitale marketing, de stem van de klant, de analyse van de klantbehoeften en de analyse van de customer journey. Het bedrijf voorspelt aan de hand van het onderzoek dat een kwart van alle interacties in het jaar 2023 zal verlopen via Voice.

Wat winnen bedrijven met Voice?

Bedrijven kunnen veel winnen door goed te focussen op Voice. Het is tegenwoordig goed mogelijk om de spraaktechnologieën aan artificial intelligence te koppelen. Hierdoor wordt het mogelijk om binnen een aantal seconden al op problemen of klachten van klanten te reageren. De wachttijden komen hierdoor te vervallen en dit komt zeker ten goede van de customer experience. De consument van vandaag wil direct geholpen worden. Een directe reactie optimaliseert daarmee de customer experience. Voice wordt steeds beter, steeds persoonlijker en boeiender. Daarnaast zien we ook steeds meer empathie en betrouwbaarheid binnen de Voice oplossingen. Soms hebben consumenten eigenlijk niet in de gaten dat zij communiceren met een artificial intelligence oplossing.

Bouwen aan een optimale customer experience

Om een optimale customer experience te realiseren moet bedrijven hier voortdurend aan blijven werken. Voice oplossingen, die worden gecombineerd met artificial intelligence, geven interacties meer betekenis. Hierdoor zijn zij uitstekend voor bedrijven om op een nieuwe, moderne manier goede relaties op te bouwen met klanten. Dit zorgt er ook voor dat bedrijven eenvoudiger meer inzicht krijgen in wat hun doelgroep nodig heeft. Uiteindelijk kunnen de ondernemingen op basis hiervan optimaliseren.

Blijf werken aan de customer experience

De laatste jaren is de customer experience veel belangrijker geworden voor bedrijven en kunnen de ondernemingen eigenlijk ook niet meer om Voice mogelijkheden met artificial intelligence heen. EarlyBridge heeft zich gespecialiseerd in het ondersteunen van de optimalisatie van de customer experience van bedrijven. Wij staan ook graag voor uw bedrijf klaar. Wilt u meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Vorig bericht
Boektip: Getting Things Done – Must-read voor managers
Volgend bericht
Customer Experience: 10 veelgebruikte definities

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu