Vraag om advies; niet om feedback!

We leven in een ‘feedbackmaatschappij’ en steeds meer bedrijven gaan effectief met feedback aan de slag. Nu heeft de Harvard Business Review een artikel gepubliceerd waarin te lezen valt dat het helemaal niet aan te raden is om feedback in te zetten. Het artikel geeft aan dat het beter is om te vragen om advies dan om feedback, en hier zijn belangrijke redenen voor. EarlyBridge vertelt u hier graag meer over.

Feedback werkt minder goed dan gedacht

De oude wijsheid leert ons een belangrijke boodschap over feedback, namelijk dat het dé manier is om te verbeteren. Een groep van vier Harvard onderzoekers besloot hier eens dieper op in te gaan en te onderzoeken hoe goed feedback nu echt is. Zij stelden dit vast door middel van meerdere experimenten. Zo lieten zij 200 personen feedback geven op een sollicitatiebrief die door één van deze personen werd geschreven. De feedback bleek erg vaag te blijven en echt bruikbare input bleef uit. Vervolgens werd de personen gevraagd om een advies te geven aan de persoon die de sollicitatiebrief schreef. Hieruit bleek dat er actiegerichte, concrete input gegeven werd waar de persoon in kwestie wél veel aan had. Meerdere experimenten gaven een soortgelijk resultaat.

Het verschil tussen verleden en toekomst

Waar zit het verschil tussen feedback en advies dan precies in? Dit verschil ligt vooral in de tijd, namelijk verleden en toekomst. Feedback wordt gegeven over iets dat al gedaan is. Er kan niets meer aan veranderd worden en daarom blijven de tips vaag. Advies is voor de toekomst. Hoe kan het beter? De toekomst kan nog veranderd worden, waardoor de tips hier ook goed op gericht zijn. Zo blijkt advies dus veel waardevoller dan feedback. Het onderzoek laat ook zien dat personen maar liefst 56 procent meer tips voor daadwerkelijke verbetering geven wanneer hen om advies gevraagd wordt.

Vragen om advies maakt wel meer kwetsbaar

Er zit wel een nadeeltje aan het vervangen van feedback door advies. Het blijkt voor mensen namelijk veel lastiger te zijn om advies aan iemand te vragen dan om te vragen om feedback. Dit heeft te maken met het feit dat mensen zich meer kwetsbaar moeten opstellen als adviesvrager dan als feedbackvrager. Voor bedrijven is het goed om hier eens mee aan de slag te gaan. Welke verbeterpunten worden er genoemd als er om feedback wordt gevraagd en welke punten worden er gemeld wanneer er gevraagd wordt om advies? Neem de proef op de som en ontdek de verschillen!

Het begint allemaal bij de managers

Het is niet eenvoudig om veranderingen door te voeren. Het is aan de managers om het goede voorbeeld te geven en een start te maken. Positieve resultaten werken aanstekelijk. Natuurlijk zijn er meerdere soorten managers en de ene manier van leidinggeven zal sterker moeten worden aangepast dan de andere manier. EarlyBridge staat voor iedereen klaar om te helpen verbeteringen door te voeren. Bent u benieuwd naar wat wij specifiek voor u en uw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.

Vorig bericht
Klanten kiezen voor lage verzendkosten i.p.v. levertijd
Volgend bericht
Retrospective: een nieuwe manier van vergaderen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu