Vitaliteit werknemers in corona tijd vergroten

De corona tijd brengt de nodige zorgen met zich mee voor iedereen. Uiteraard heeft iedereen zijn eigen zorgen op dit vlak. Steeds meer werkgevers geven aan dat zij zich zorgen maken over hun medewerkers. Het thuiswerken wordt door velen als prettig ervaren, maar het brengt ook wel nadelen met zich mee. De vitaliteit van de werknemers kan namelijk negatief beïnvloed worden door het werken in de thuisomgeving, zonder collega’s. We kunnen drie vormen van vitaliteit onderscheiden, namelijk sociale, fysieke en emotionele vitaliteit. Wij vertellen u graag meer over deze drie vormen en over wat u kunt doen om de vitaliteit in corona tijd te vergroten.

1. De sociale vitaliteit vergroten

Een groot deel van de dagelijkse sociale contacten komen van collega’s. Wanneer dit contact ineens wegvalt, dan kan er snel een vorm van eenzaamheid worden ervaren. Dit leidt tot een lagere vitaliteit, een slechte productiviteit en een toename van het ziekteverzuim. U kunt meerdere dingen doen om de sociale vitaliteit van uw medewerkers te verhogen. Moedig uw medewerkers aan om minder met elkaar te mailen over het werk en meer met elkaar te bellen. Daarnaast is het goed om meetings plaats te laten vinden via videotechnologie. Zo krijgen de medewerkers het idee dat zij toch even allemaal samen zijn. Tot slot is het goed om virtuele koffiepauzes in te plannen. Laat collega’s in deze pauzes via videobellen met elkaar pauzeren. Zo weet u zeker dat ze ook thuis op tijd hun rust van het werk pakken én hebben de collega’s de tijd om even bij te praten met elkaar.

2. De fysieke vitaliteit vergroten

Veel Nederlandse werknemers lopen of fietsen naar het werk. Voor wie nu thuis moet werken valt deze sportieve activiteit weg. Daarnaast zijn velen gewend om vóór of na het werk even te gaan sporten. Met het thuiswerken is het ritme weggevallen en de sportscholen onder voorwaarden minder toegankelijk. Deze factoren zorgen ervoor dat werknemers onvoldoende bewegen als zij thuis werken. Hierdoor gaat de fysieke vitaliteit snel achteruit. Het is een goed idee om elke dag met een uitdaging te beginnen. Geef uw werknemers elke morgen een uitdaging, zoals 10 push-ups. Verstuur een mail naar uw medewerkers met linkjes naar de beste fitness apps voor thuisoefeningen. Daarnaast is het aan te raden om medewerkers aan te moedigen in de avonden rust te nemen van het (thuis)werk. Dit zorgt ervoor dat zij beter slapen.

3. De emotionele vitaliteit vergroten

De coronatijd legt een zware druk op de emotionele gezondheid. We ervaren allemaal moeilijkheden en verdriet in het dagelijks leven. Dit zorgt ervoor dat de vitaliteit op het emotionele vlak verslechterd. We zijn sneller boos, gefrustreerd, verdrietig of radeloos. Merkt u dat een medewerker emotioneel instabiel is? Leg dan direct contact en onderhoud het contact. Niets is zo belangrijk als communicatie. Toon begrip en biedt een luisterend oor. Moedig werknemers aan om eens per dag hun gedachten en gevoelens op te schrijven en erover na te denken. Door dit te doen voorkom je dat negatieve gevoelens worden vastgehouden of opstapelen. Merkt u dat iemand echt hulp nodig heeft? Regel dan de nodige zorg voor deze medewerker.

EarlyBridge helpt u de vitaliteit te verhogen

Vitaliteit is complex. Soms is het nodig om net even verder te kijken, en verder te zoeken, om te ontdekken wat het is dat de vitaliteit omlaag trekt. Vervolgens is het natuurlijk zaak om de vitaliteit weer te vergroten. EarlyBridge kan u hierbij helpen, ook in deze moeilijke coronatijd. Wilt u meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij informeren en adviseren u graag.

Vorig bericht
Boektip: The Power of Moments – Ervaringen met impact
Volgend bericht
Vitaliteit in het callcenter vergroten: 5 tips!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.