Vitaliteit in het callcenter vergroten: 5 tips!

Iedere organisatie wil genieten van de inzet van vitale medewerkers. Dit is vanzelfsprekend. Toch is het niet vanzelfsprekend dat een organisatie er alles aan doet om de medewerkers vitaal te maken én te houden. In callcenters zien we bijvoorbeeld vaak dat werknemers weinig vitaal zijn. Zij zijn hierdoor minder productief en de prestaties liggen lager dan verwacht mag worden. We hebben het dan over medewerkers die o.a. weinig beweging krijgen tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden. Beweging is een belangrijke factor als het gaat om vitaliteit. Wilt u de vitaliteit in het callcenter vergroten? Dan geven wij u graag 5 praktische tips.

1. Bespreek de manier van werken

Het is goed om vanuit participatie een normatief kader te creëren. We bedoelen hiermee dat het verstandig is om de manier van werken, van handelen en van omgang met elkaar duidelijk te maken. Het gaat erom dat deze zaken herkenbaar en zichtbaar worden gemaakt, waardoor er als het ware een gedragen kader ontstaat. Dit kan door medewerkers te betrekken bij het thema Vitaliteit en de vraag hoe dit onderdeel te maken bij de manier van werken. Dit maakt het voor iedereen in het callcenter makkelijker om anderen aan te spreken wanneer zij buiten het kader stappen.

2. Optimaliseer communicatie

Communicatie is belangrijk in elke onderneming. Er zijn veel vormen van communicatie. Denk aan de communicatie onder collega’s op de werkvloer, maar ook tussen medewerkers van diverse afdelingen. Dan is er natuurlijk ook de communicatie tussen werknemer en leidinggevende, tussen leidinggevende en het management, tussen het management en de werkgever. Het is belangrijk om de gesprekken te verbeteren en iedereen ook aan te moedigen om in gesprek te blijven met elkaar.

3. Moedig het juiste gedrag aan

Het gedrag speelt een belangrijke rol op de werkvloer, ook binnen een callcenter. We kennen allemaal wel de ‘leidinggevende’ die rondloopt op de werkvloer en medewerkers op de vingers tikt wanneer zij verkeerd gedrag vertonen. Deze ‘leidinggevende’ kunt u het best aan de kant schuiven. Het is belangrijk om juist gedrag aan te moedigen door dit te benoemen. Juist gedrag aanmoedigen door verkeerd gedrag te bekritiseren werkt niet. Plan teammeetings, functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. Ga het gesprek aan en maak duidelijk wat er juist heel goed gaat. Op deze manier wordt het juiste gedrag aangemoedigd, waardoor medewerkers steeds vaker het gewenste gedrag zullen laten zien.

4. Stimuleer tot zelfreflectie

Medewerkers die niet (meer) vitaal zijn hebben dit vaak zelf niet in de gaten. Zij zijn hier als het ware in gerold. Door de langzame afname van vitaliteit valt het niet op. Het is daarom goed om zelfreflectie te stimuleren. Laat medewerkers bewust naar zichzelf kijken en help hen daarbij. Bespreek de ervaring vervolgens met elkaar, zodat er ook met elkaar kan worden toegewerkt naar een nieuwe manier van werken. Zo zorgt u makkelijk voor meer vitaliteit voor de hele groep.

5. Laat managers het voorbeeld geven

Managers kunnen de vitaliteit op de werkvloer maken of breken. Wanneer zij juist gedrag laten zien, dan zorgt dit voor meer vitaliteit op de werkvloer. Laat uw callcenter manager verkeerd gedrag zien? Dan heeft dit een negatieve uitwerking op de medewerkers en hun vitaliteit. Begin dus altijd bij de managers. Vitale leidinggevenden zorgen makkelijker voor vitale medewerkers.

Let op de invloed op het klantcontact

Het zijn de callcenter medewerkers die in contact staan met klanten. Zijn de medewerkers niet vitaal? Dan merken klanten dit op. De kwaliteit van het klantcontact gaat achteruit en uiteindelijk kost dit meer dan u zou willen. Wilt u de vitaliteit van uw callcenter verbeteren? Dan staat EarlyBridge voor u klaar. Bekijk online wat wij voor u kunnen doen of neem eens vrijblijvend contact met ons op.

Vorig bericht
Vitaliteit werknemers in corona tijd vergroten
Volgend bericht
CX in de vrijetijdssector begint al thuis

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu