De ene vorm van leiderschap is de andere niet. We kennen in de basis verschillende soorten leiderschapsstijlen. Onze trainers kunnen goed overweg met diverse stijlen en trainen uw medewerker op een passende manier. Veel leiderschap is in de basis goed, maar het kan nog beter. Wij werden door een klant geattendeerd op Dr. Paul J. Zak, een Amerikaanse neurowetenschapper.

Hij voegt neuroleiderschap toe aan de bekende stijlen. Hierdoor zou volgens hem de effectiviteit van leiderschap toenemen.  Deze nieuwe vorm van leiderschap zorgen er onder meer voor dat medewerkers meer oxytocine in de hersenen vrijmaken. Dit hormoon staat ook wel bekend als het relax-, liefdes- en vertrouwenshormoon. Dit zou de prestaties van het team vergroten. In dit blog bekijken we de aanpak van Dr Paul J. Zak nader.

Neuroleiderschap maakt medewerkers loyaler

Oxytocine maakt gevoelens vrij bij mensen. We hebben het dan over empathische gevoelens en vertrouwensgevoelens. Dit zorgt ervoor dat stress afneemt en de energie toeneemt. Vanzelfsprekend brengt dit ook weer diverse positieve gevolgen met zich mee. Medewerkers zijn namelijk loyaler, productiever en effectiever.

Vaak hebben we in meer te maken met leidinggevenden die een gebrek aan empathie hebben, volgens Manfred F.R. Kets de Vries, een managementwetenschapper, psychoanalist/psychotherapeut en executivecoach. Hij stelt dat een behoorlijke groep senior executives kampt met een persoonlijkheidsstoornis en hierin komt narcisme het meest voor. Mensen die kampen met narcisme hebben totaal geen empathische gevoelens.

Leren voldoen aan acht behoeften

Leidinggevenden zouden moeten leren voldoen aan acht verschillende basisbehoeften van medewerkers om ervoor te zorgen dat er in hun hersenen meer oxytocine vrijkomt. Het gaat dan om de volgende behoeften: integriteit, support, openheid, ontwikkeling, autonomie, erkenning, empowerment en uitdagende/concrete doelen. Vanuit de kennis van neuroleiderschap kan men hier de vruchten van plukken. Medewerkers zullen minder snel ziek zijn, waardoor het ziekteverzuim zal verlagen. Daarnaast zullen medewerkers meer betrokken zijn en zal de productiviteit verhogen.

In zijn TED talk geeft hij meer uitleg over zijn bevindingen.

Uiteindelijk draait het om de empathie

In de basis komt het allemaal neer op een enkele factor, namelijk empathie. Een leidinggevende zonder empathie zal vrijwel altijd een negatieve invloed hebben op de medewerkers. Wanneer er een hoge mate van empathie aanwezig is, dan zorgt dit voor een aanzienlijk betere inzet van medewerkers. Dr. Paul Zak is dan ook van mening dat iedere leidinggevende aandacht zou moeten schenken aan het leren bieden van empathie.

Inzetten voor beter klantcontact?

De positieve effecten van neuroleiderschap op de medewerkers kunnen natuurlijk ook een positief effect hebben op uw klantcontact. Als u medewerkers beter in hun vel zitten, dan zullen de klanten dit ook merken. Hierdoor zal het klantcontact verbeteren. In onze trainingen werken we ook met elementen die Paul Zak noemt in zijn presentatie. Wilt u uw klantcontact verbeteren? Volg dan een training of neem contact op voor advies op maat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.