Verbeter de digitale experience in tijden van crisis

De coronacrisis deelt rake klappen uit. Een aanzienlijk deel van de Nederlandse bedrijven is van het ene op het andere moment in financieel zwaar weer terechtgekomen, en we zijn er nog lang niet. We zien dat vooral de bedrijven die niet online handelen zwaar worden getroffen door de actuele crisis. Ondernemingen die geheel of gedeeltelijk online handelen merken een stuk minder van de corona-impact. Er zijn zelfs aardig wat webwinkels die een omzet draaien waar zij nog niet eens van durfden te dromen. Is uw digitale experience nog niet op orde? Dan is nú het moment om deze te gaan optimaliseren.

De digitale experience staat te veel aan de zijlijn

Een groot deel van de Nederlandse ondernemingen is zowel online als offline actief. Zo zien we steeds vaker dat er een online klantenservice wordt geboden, via social media, om maar een voorbeeld te noemen. We zien hier direct ook een probleem ontstaan. Te veel bedrijven zetten de digitale experience aan de zijlijn. Vaak lijkt het zelfs alsof het digitale deel van het bedrijf wordt gezien als een apart bedrijf op zich. Online en offline komen eigenlijk niet samen, terwijl de digitale experience een integraal onderdeel van het bedrijf zou moeten zijn.

De digitale experience wordt steeds belangrijker

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat consumenten nóg meer online doen dan zij al deden. Alle bedrijven die ook online benaderd kunnen worden, voor klantcontact of een aankoop, merken dat het digitale deel van het bedrijf een spurt heeft doorgemaakt door de coronacrisis. Bedrijven moeten er rekening mee houden dat deze toename blijvend is. Deze kans wordt enkel groter naar mate de coronacrisis langer duurt. Het duurt nu al langer dan we van tevoren allemaal hadden gedacht. Daarom is juist nu het moment om de digitale experience aan te pakken. Is een digitale ervaring niet goed (genoeg) bij uw bedrijf? Dan hebben consumenten er geen enkele moeite mee om per direct over te stappen naar uw grootste concurrent.

Hoe verbetert u de digitale experience?

De digitale experience moet zo optimaal mogelijk zijn. Volgens veel bedrijven, en consumenten trouwens ook, gaat er niets boven persoonlijk contact. Toch, in deze tijd hebben we niet erg veel keuze. We moetend daarom proberen om het ‘persoonlijke’ zo dicht mogelijk te benaderen. Dit doen we door de digitale experience te optimaliseren. Zorg voor een snelle reactie aan klanten, bied aantrekkelijke aanbiedingen via de digitale weg en help mensen goed omgaan met het nieuwe ‘online leven’ dat wij ons allemaal aan moeten meten. De focus moet vooral ook liggen op het stimuleren van relevantie en personalisering. Het servicemodel maakt een verschuiving door en moet meer data gedreven worden, zodat klanten proactief bereikt kunnen worden door middel van digitale tools.

Focus (ook) op uw digitale experience

U wilt als ondernemer de beste CX bieden aan uw klanten. Dit gaat niet wanneer u vergeet aandacht te besteden aan de digitale ervaring. De huidige klantverwachtingen worden steeds hoger, vooral wat betreft digitale betrokkenheid vanuit contactcenters. Klanten verwachten nu realtime ondersteuning, reacties en oplossingen van organisaties. U maakt naadloze ervaringen voor klanten mogelijk door digitale tools in te zetten, onder meer voor het verbeteren van reacties via chatbots. Wilt u de klantervaring verbeteren en heeft u hier professionele ondersteuning bij nodig? EarlyBridge staat voor u klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Vorig bericht
Wat is employee experience precies?
Volgend bericht
Data intern delen draagt bij aan betere customer experience

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.