We willen natuurlijk allemaal groei. Om een bedrijf te laten groeien is het nodig om op meerdere zaken te focussen. Zo is het belangrijk om te blijven ontwikkelen en om aandacht te besteden aan de belangrijkste innovaties. Wat ook belangrijk is, is het maken van een combinatie tussen het neerzetten van de beste klantervaring en het realiseren van betrokkenheid van medewerkers. De markt verandert. De wereld verandert. Het is aan bedrijven om mee te groeien, maar in de praktijk gaat dit nogal eens verkeerd. Hierdoor vallen de resultaten tegen en, in het slechtste geval, ontstaat er krimp in plaats van groei.
Waar gaat het precies mis in de praktijk?
We weten natuurlijk allemaal wel dat zaken doen er vandaag de dag heel anders uitziet dan tien of twintig jaar geleden. De technologie heeft het voor een heel groot deel overgenomen. Veel bedrijven kiezen voor digitale transformatie en in de basis is dat uitstekend. Echter, het gaat mis bij de mate van focus. Veel bedrijven besteden al hun tijd en aandacht aan technologie en data, met het oog op digitale transformatie, maar vergeten hierbij waar het Ʃcht om gaat: mensen! Culturele transformatie wordt vergeten, evenals menselijke transformatie. Doordat hier geen aandacht naar uitgaat, gaan de resultaten van het bedrijf achteruit.
Combineer een optimale klantervaring met betrokken medewerkers
Om te kunnen blijven groeien als onderneming is het in deze tijd vooral heel belangrijk om op twee zaken te focussen. Op de eerste plaats moet de klantervaring optimaal zijn. Daarnaast moeten er medewerkers in worden gezet die een hoge mate van betrokkenheid laten zien. Om deze twee effectief met elkaar te combineren is het belangrijk om beide partijen eens nader te bekijken.
De klantervaring optimaliseren
Menselijkheid, daar gaat het in deze tijd om. Het is belangrijk om goed te kijken naar de klant van nu. Deze is namelijk heel anders dan de klant van tien jaar geleden. Om de klantervaring te kunnen optimaliseren is het nodig om de klant te ākennenā. Hoe ziet dit klant van nu er dan precies uit? Het is goed om te weten dat veel klanten van nu zich laten leiden of beĆÆnvloeden door social media en door emoties. Maar liefst 90 procent van alle beslissingen, waaronder aankoopbeslissingen, worden op basis van emoties genomen. De aandacht spanne is veel korter dan voorheen, namelijk slechts 7,6 seconden, en klanten van nu zijn veel meer op de eigen doelen gefocust. Zij beschikken over alle relevante informatie en kunnen prima producten en diensten met elkaar vergelijken op prijs en bijvoorbeeld kwaliteit. Neem deze factoren mee tijdens het optimaliseren van uw klantervaring.
Het realiseren van betrokken medewerkers
Medewerkers mogen zeker niet vergeten worden, want het zijn de medewerkers die direct in contact staan met de klanten Ʃn die ervaringen delen op social media. Een medewerker die betrokken is bij het bedrijf draagt bij aan de groei van de onderneming. Maar hoe realiseert u meer betrokkenheid? Dit doet u door te focussen op meerdere zaken. Zorg op de eerste plaats voor een heldere, open en eerlijke communicatie, waarbij de medewerkers ook kunnen rekenen op een fijne en juiste manier van leidinggeven. Daarnaast is het belangrijk om de medewerkers te voorzien van een goede, gezonde werkplek. Hierbij moeten zij de beschikking hebben over alle tools en technologieƫn die hun werk beter en effectiever maken. Betrek medewerkers bij wat er in het bedrijf gebeurt.
Aandacht voor klanten Ʃn medewerkers
Klanten vragen altijd om aandacht. Zij verwachten een optimale klantervaring, ofwel CX. De medewerkers verwachten een goede employee experience, ofwel EX. Het is aan u om de juiste combinaties te maken om ervoor te zorgen dat uw bedrijf blijft groeien en ontwikkelen. Kunt u hier wel wat hulp en ondersteuning bij gebruiken? Dan staat EarlyBridge voor u klaar. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en advies.