Top 6 do’s bij Customer Journey Mapping

Customer journey mapping is dé ideale manier om diensten en klantprocessen te optimaliseren. Veel bedrijven gaan effectief aan de slag met customer journey mapping, veelal om innovatieve serviceconcepten te ontwikkelen. Uiteindelijk worden klanten steeds veeleisender en het is aan de bedrijven om daar effectief op in te spelen. Wilt u goed aan de slag met customer journey mapping? Dan geven wij u graag 6 do’s om op te focussen.

1. Lever voldoende inspanning

Aan de slag gaan met customer journey mapping betekent dat alles in kaart gebracht moet worden. Dit is niet binnen een uurtje gedaan. Het vraagt om gerichte inzet en actie. Wanneer u voldoende inspanning levert, dan resulteert dit in doordachte, inzichtelijke en goed doordachte plannen. Maak dus voldoende tijd vrij in de agenda.

2. Neem medewerkers mee in het proces

Wat veel bedrijven vergeten is dat het vaak de medewerkers zijn die het uiteindelijk allemaal moeten gaan doen. In de meeste gevallen gaat ‘hoger hand’ aan de slag met customer journey mapping. Als alles klaar is, dan wordt het resultaat op het bureau van de medewerker gelegd. Dit is niet aan te raden. Beter is het om medewerkers van begin tot einde te betrekken. Zo leren zij en worden zij direct gestimuleerd.

3. Begrijp het doel

Het gebeurt vaak dat bedrijven de klantreis in kaart brengen zonder duidelijk begrip van wat zij hier uiteindelijk mee kunnen doen. Dit zorgt er vaak voor dat alles in kaart wordt gebracht, waarna er eigenlijk niets mee wordt gedaan. Absoluut zonde van de tijd! Het is belangrijk om goed te weten waarom u de klantreis in kaart brengt en wat het doel ervan is. Het is belangrijk om te begrijpen dat het in kaart brengen van de klantreis een onderdeel is van een cyclus aan activiteiten die eigenlijk nooit eindigt.

4. Gebruik opmerkingen van klanten

Wie kan u nu het best vertellen hoe uw klantreis eruit ziet? Precies, de klant! Maak goed gebruik van opmerkingen van klanten, want deze helpen u om direct een schat aan inzichten te hebben waar u mee aan de slag kunt. Wanneer u focust op wat klanten belangrijk vinden wordt u creatiever in het vinden van efficiënte oplossingen.

5. Soms is ‘gewoon oplossen’ voldoende

Er zijn bedrijven die met customer journey mapping aan de slag gaan en direct druk beginnen te denken over spectaculaire oplossingen. Het is goed om u te beseffen dat klanten vaak helemaal niet zitten te wachten op deze opwindende oplossingen. Een ‘gewone oplossing’ is vaak meer dan voldoende. Het gaat erom het probleem zo effectief en makkelijk mogelijk op te lossen en niet om dit met zo veel mogelijk bombarie te doen.

6. Herken de bedrijfspersoonlijkheid

De zogenaamde persoonlijkheid van een bedrijf is nu belangrijker dan ooit tevoren. Het is heel belangrijk om uw bedrijfspersoonlijkheid goed te kennen en de inspanningen hierop aan te passen. Probeer zo gedetailleerd mogelijk te zijn. Bedenk dat de klanten van nu liever zaken doen met mensen achter een bedrijf dan met een bedrijf zonder gezicht.

Ondersteuning bij customer journey mapping

Veel bedrijven vinden customer journey mapping lastig en blijven het daarom voor zich uit schuiven. Dit resulteert vaak in een klantreis die enkel verslechtert, en dit heeft consequenties. Wilt u effectief aan de slag met customer journey mapping en wilt u hierbij de juiste begeleiding en ondersteuning? Dan helpt EarlyBridge u graag. U kunt altijd contact opnemen voor meer informatie of advies.

Vorig bericht
Chatbot op website nog niet heel populair
Volgend bericht
13 Tips om productief thuis te werken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.