De customer experience (CX) bestaat, of u er als bedrijf nu aandacht aan besteedt of niet. Bedrijven die geen aandacht aan de klantervaring besteden lopen veel kansen mis. Daarom is het belangrijk om een goede CX strategie te ontwikkelen en in gebruik te nemen. De customer experience moet op de eerste plaats goed passen bij de doelgroep, bij de klanttype, maar daarnaast moet deze ook aansluiten bij de bedrijfsidentiteit.

Een goede CX strategie vereist dan ook aandacht om de juiste combinaties te vinden. Het maken van een goede CX strategie kost een paar weken tot maanden. Durf daarin lef te tonen echt door te vragen bij klanten. Neem niet zomaar dingen aan, maar denk eens out-of-the-box.

Combinaties durven maken

Er wordt vaak gedacht dat het verbeteren van de CX vooral een proces van investeringen maken is. Niets is minder waar. Uiteindelijk gaat het namelijk niet om de investeringen die u doet, maar om de keuzes die u maakt. Het doel is om de klantbelangen en de bedrijfsbelangen zo goed mogelijk op elkaar aan te sluiten. Hiervoor is het belangrijk om bewuste keuzes te maken en de combinaties te durven maken die nodig zijn om de CX effectief en voor de lange termijn te optimaliseren.

Gebruik ook kwalitatieve interviews om meer informatie uit uw klanten te halen. Soms zijn er vooral inspanningen nodig, soms zijn er wat investeringen nodig. Uiteindelijk werkt het optimalisatieproces twee kanten op, namelijk in het voordeel van de klant en het voordeel van de medewerkers. Hier kan het bedrijf van profiteren.

Belangrijke voordelen

Door keuzes te durven maken in de aanloop naar het verbeteren van de customer experience zorgt u ervoor dat de klanten meer tevreden worden. Tevreden klanten zorgen voor meer werktevredenheid onder de medewerkers. Beide partijen worden dus op positieve wijze beïnvloed en dit heeft weer uitwerking op het bedrijf. Er bestaat meer waardering voor de onderneming en dit zorgt ervoor dat het bedrijf verder kan ontwikkelen en effectief kan groeien.

Een slecht klantcontact zorgt voor een lagere werktevredenheid onder het personeel. Dit verslechtert het klantcontact weer, waardoor er een negatieve spiraal ontstaat. Door het proces om te draaien, en te zorgen voor een positieve invloed, ontstaat er een opwaartse spiraal.

De CX verbeteren

Een goed klantcontact is een essentieel onderdeel van het proces voor het optimaliseren van de totale customer experience. Wilt u uw klantcontact verbeteren? Volg een training, workshop of neem contact op voor advies op maat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu