Het gedrag van klanten is tot op zekere hoogte te beïnvloeden. In fysieke winkels is hier al meerdere malen onderzoek naar gedaan. Zo werd hierbij bijvoorbeeld duidelijk dat klanten langer in een winkel blijven en meer kopen wanneer er muziek wordt gedraaid in de winkel dan wanneer er in stilte wordt geshopt. Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld. Er zijn meerdere manieren om het gedrag van klanten te beïnvloeden. Hieronder vindt u 5 tips.

1. De emotionele pay-off

Maak duidelijk wat de klant terugkrijgt voor het aanschaffen van een product of het afnemen van een dienst door een pay-off aan te geven. Als we als voorbeeld een shampoo voor krullend haar nemen, dan zien we dat dit product een praktische eigenschap heeft. Dit is namelijk het verzorgen en lekker laten geuren van het haar. De emotionele pay-off is prachtige krullen. Leg hier meer focus op.

2. Gebruik associaties

Heeft u er wel eens over nagedacht waarom gympen van een onbekend merk minder populair zijn dan sportschoenen van een bekend merk? Dit heeft te maken met associaties. De sportschoenen worden geassocieerd met activiteiten en dit wordt weer geassocieerd met afslanken en een gezonde levensstijl. Dit proces in de hersenen wordt niet in gang gezet bij gympen van een onbekend merk. Dat zijn ‘gewoon’ gympen.

3. Positieve zichtbaarheid

Klanten worden beïnvloed door zaken die eigenlijk niet veel met een product te maken hebben. Ook hiervan kunnen wij een voorbeeld geven. Stel, u ziet twee paar sokken in de winkel. De sokken zijn van dezelfde kwaliteit en kosten even veel. Op het ene paar sokken ziet u een onbekend logo en op de andere sok ziet u het logo van Nike. De kans is groot dat u voor Nike gaat. Waarom? Dit heeft met positieve zichtbaarheid te maken. Het merk maakt de sokken niet van betere kwaliteit, maar uw hersenen zeggen van wel.

4. Duidelijk voordeel

Door klanten op een effectieve wijze duidelijk te maken wat de voordelen van het product of de dienst zijn kunt u het gedrag beïnvloeden. Dit doet u niet door de voordelen op een verpakking te plaatsen of in een beschrijving te zetten. Dit doet u door de voordelen letterlijk te laten zien, zoals in een productvideo.

5. Maak de opoffering kleiner

Klanten offeren iets op wanneer zij iets kopen. Zij maken altijd de afweging of het aankopen van het product de opoffering waard is. Het kan gaan om geld, wat het meest voor de hand ligt, maar het kan ook gaan om tijd, energie of zekerheid. Zorg ervoor dat u de opoffering zo klein mogelijk maakt.

Klantcontact verbetert klantgedrag

Positief klantcontact heeft ook een positieve invloed op het gedrag van de klant in de toekomst. Wilt u uw klantcontact verbeteren? Volg een training, workshop of neem contact op voor advies op maat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.