Aanvraag Individuele coaching
Het gedrag van klanten is tot op zekere hoogte te beïnvloeden. In fysieke winkels is hier al meerdere malen onderzoek naar gedaan. Zo werd hierbij bijvoorbeeld duidelijk dat klanten langer in een winkel blijven en meer kopen wanneer er muziek wordt gedraaid in de winkel dan wanneer er in stilte wordt geshopt. Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld. Er zijn meerdere manieren om het gedrag van klanten te beïnvloeden. Hieronder vindt u 5 tips.
Maak duidelijk wat de klant terugkrijgt voor het aanschaffen van een product of het afnemen van een dienst door een pay-off aan te geven. Als we als voorbeeld een shampoo voor krullend haar nemen, dan zien we dat dit product een praktische eigenschap heeft. Dit is namelijk het verzorgen en lekker laten geuren van het haar. De emotionele pay-off is prachtige krullen. Leg hier meer focus op.
Heeft u er wel eens over nagedacht waarom gympen van een onbekend merk minder populair zijn dan sportschoenen van een bekend merk? Dit heeft te maken met associaties. De sportschoenen worden geassocieerd met activiteiten en dit wordt weer geassocieerd met afslanken en een gezonde levensstijl. Dit proces in de hersenen wordt niet in gang gezet bij gympen van een onbekend merk. Dat zijn ‘gewoon’ gympen.
Klanten worden beïnvloed door zaken die eigenlijk niet veel met een product te maken hebben. Ook hiervan kunnen wij een voorbeeld geven. Stel, u ziet twee paar sokken in de winkel. De sokken zijn van dezelfde kwaliteit en kosten even veel. Op het ene paar sokken ziet u een onbekend logo en op de andere sok ziet u het logo van Nike. De kans is groot dat u voor Nike gaat. Waarom? Dit heeft met positieve zichtbaarheid te maken. Het merk maakt de sokken niet van betere kwaliteit, maar uw hersenen zeggen van wel.
Door klanten op een effectieve wijze duidelijk te maken wat de voordelen van het product of de dienst zijn kunt u het gedrag beïnvloeden. Dit doet u niet door de voordelen op een verpakking te plaatsen of in een beschrijving te zetten. Dit doet u door de voordelen letterlijk te laten zien, zoals in een productvideo.
Klanten offeren iets op wanneer zij iets kopen. Zij maken altijd de afweging of het aankopen van het product de opoffering waard is. Het kan gaan om geld, wat het meest voor de hand ligt, maar het kan ook gaan om tijd, energie of zekerheid. Zorg ervoor dat u de opoffering zo klein mogelijk maakt.
Positief klantcontact heeft ook een positieve invloed op het gedrag van de klant in de toekomst. Wilt u uw klantcontact verbeteren? Volg een training, workshop of neem contact op voor advies op maat.
Ben jij geïnteresseerd in Teaming en wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies.
In de onbevreesde organisatie bespreekt Amy Edmondson in drie delen de kracht, de toepassingen op het werk en de creatie van een onbevreesde organisatie, een organisatie waarin het leiderschap een veilige ruimte creëert voor diversiteit en inclusie. Dit speelt een sleutelrol in organisaties die zich willen richten op groei, duurzaamheid en innovatie. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.De onbevreesde organisatie
Extreme Teaming is een boek met een actuele boodschap die de kern blootlegt van succesvolle bedrijfsvoering: vertrouwen creëren en kaders zetten. Stap voor stap leggen de auteurs hoe leiders via Teaming succesvol kunnen bijdragen aan de bedrijfsvoering op het gebied van innovatie, productiviteit en conflictoplossing. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Extreme Teaming
Teaming is gebaseerd op het idee dat we, in een complexe omgeving met uitdagende opdrachten en een continu veranderende klantvraag, nooit meer uit kunnen gaan van statische concepten. We hebben alles en iedereen nodig om innovaties te doen, om resultaten te boeken en om mensen betrokken te laten zijn. Leiders worden uitgedaagd zowel op het gebied van motiveren als faciliteren. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Teaming
Als leiders verandering willen faciliteren en de ontwikkeling van individuen en teams stimuleren dan heb je gedeelde beelden nodig. Overeenstemming over modellen en concepten waardoor de discussie effectiever kan worden gevoerd, snelheid in besluitvorming wordt gerealiseerd en de verbinding tussen mensen tot stand kan komen.
Het versterken en ontwikkelen van aanpassingsvermogen. Motiveren van mensen door aandacht te besteden aan het versterken van kennis en vaardigheden. Daarbij is voor Teaming leidend dat de focus ligt op wendbaarheid als kerncompetentie. Wendbare individuen en teams leiden in Teaming tot het optimaal gebruik van informatie en kwaliteiten. Daarbij worden statische modellen losgelaten.
Teaming valt of staat bij de inbreng van kennis, vaardigheden en expertise van binnen en buiten bestaande teams. Inbreng van mensen die meningen willen geven, vragen durven stellen en uitdagingen doen. Daarvoor creëert een leider de atmosfeer waarin dit mogelijk is. Oprechte nieuwsgierigheid en continu leren zijn de leidende begrippen hierin.
Mensen motiveren en de focus op relaties en communicatie leggen kan alleen als er een visie als het fundament onder een beweging. Mensen hebben als individu en als teamlid een perspectief nodig om keuzes te kunnen maken en commitment te laten zien. Vooral het omarmen van het waarom achter een visie is daarbij van belang. Niet het corporate papier maar het eigen verhaal is daarbij leidend