De klantbeleving verbeteren hoort altijd op de prioriteitenlijst van ieder bedrijf te staan. Er moet voortdurend worden gewerkt aan het optimaliseren van de klantbeleving, vooral omdat het een groot deel uitmaakt van het succes van de onderneming. Een slechte klantbeleving leidt vroeg of laat tot verlies en dat wil ieder bedrijf voorkomen.

Managers kunnen medewerkers 7 vragen stellen om te weten hoe zij beter kunnen coachen, waardoor de klantbeleving ook verbetert. Hieronder vindt u deze 7 vragen.

1. Waar denkt u aan?

Een bijzondere vraag om te stellen aan een medewerker, maar wel een vraag met veel waarde. Er wordt interesse getoond en een goede openingszin zet de toon voor een goed gesprek. Met deze vraag wordt er snel toegewerkt naar de kern van de zaak, omdat er direct wordt aangesneden wat op dat moment belangrijk is.

2. En waaraan nog meer?

De beste coaching vraag die gesteld kan worden is de vraag waaraan iemand nog meer denkt. Waarom? Omdat dit de vlam van nieuwsgierigheid laat branden. Iemands eerste antwoord is zelden ook het enige antwoord. Er zijn meer zaken die minstens even belangrijk zijn en deze moeten ook worden besproken.

3. Waar ligt de uitdaging?

De vraag waar precies de uitdaging ligt voor de medewerker is de echte focusvraag in het geheel. Met deze vraag is het de bedoeling om tot de essentie te komen van het probleem, zodat er kan worden gewerkt aan het vinden van oplossingen. Deze eerste drie vragen vormen samen het beste begin van een coaching gesprek dat indirect leidt tot verbetering van de Customer Experience.

4. Wat wilt u precies?

Dit is de vraag waarop het antwoord een basis legt. Veel mensen weten namelijk niet goed wat zij nu eigenlijk willen en daarom is het lastig om deze vraag goed te beantwoorden. Er moet over nagedacht worden. Het antwoord legt vervolgens de basis voor het vervolg van het coaching gesprek.

5. Hoe kan ik daaraan bijdragen?

Managers moeten behulpzaam zijn. Zij zijn er om te inspireren en te motiveren, maar ook zeker om een helpende hand te bieden wanneer dit nodig is. Door te vragen hoe eraan kan worden bijgedragen dat de werknemer krijgt wat hij of zij wil, wordt deze eigenlijk gedwongen om een verzoek neer te leggen bij het management.

6. Als u hier ja op zegt, waar zegt u dan nee tegen?

Veel mensen hebben moeite met nee zeggen en precies voor deze mensen is deze vraag bedoeld. Het idee erachter is dat enkel een ja, zonder dat er een nee is om te begeleiden, niet meer is dan een lege belofte waar men niet op kan rekenen. Het is belangrijk om aan te leren dat nee zeggen altijd een optie is.

7. Wat was het meest nuttig?

Door deze vraag te stellen moet er eigenlijk een waarde aan het gesprek worden gehangen en juist dit zorgt ervoor dat de waarde groter wordt. De mening van de medewerker is immers belangrijk. In de meeste gevallen is dit het moment waarop bedrijven nuttige feedback krijgen van medewerkers. Deze feedback kan worden gebruikt voor een volgend gesprek en is voor het bedrijf nuttig om de betrokkenheid en bevlogenheid verder op te bouwen.

Meer medewerkerstevredenheid, meer klanttevredenheid

Managers zijn er niet voor niets om te coachen. Hoe beter de medewerkers in hun vel zitten, hoe beter zij hun werk doen. Een hogere medewerkerstevredenheid zorgt dus voor een hogere klanttevredenheid. Wilt u meer weten over hoe u uw coachingskills kunnen versterken? EarlyBridge helpt u graag verder. Schrijf u direct in voor ons coaching academy masterclasses of neem eens contact met ons op voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.