Retrospective: een nieuwe manier van vergaderen

Retrospective is een nieuwe manier van vergaderen die door steeds meer bedrijven aangesproken wordt. Voor ondernemingen is het belangrijk dat teams blijven groeien en ontwikkelen. Dit kan alleen wanneer er op regelmatige basis op de behaalde resultaten en ontwikkelingen wordt gereflecteerd. Binnen reguliere vergaderingen is dit niet aan te raden, maar het is wel nodig. Daarom is de retrospective in het leven geroepen: een manier van vergaderen die teams laat groeien.

De retrospective is geen gewone vergadering

Binnen goed georganiseerde bedrijven vinden er met regelmaat vergaderingen plaats. Deze vergaderingen zijn vooral bedoeld om de actuele planning door te nemen en nieuwe projecten of opdrachten te bespreken. Eigenlijk is er in dit soort vergaderingen geen ruimte voor reflectie en conflictpunten. Toch moeten deze zaken wel besproken worden om het team verder te helpen en daarom is de retrospective ontwikkeld. Het is een vergadering zoals andere vergaderingen, maar met een ander doel, namelijk het onder de aandacht brengen van de ontstane conflictpunten.

De retrospective draait om alle soorten van progressie

Progressie, dat is waar het binnen succesvolle teams om draait. Het is belangrijk om deze specifieke progressie wekelijks of eens per twee weken onder de aandacht te brengen binnen de retrospective. Hierbij wordt gereflecteerd op zowel de gerealiseerde progressie als de misgelopen progressie. Dit betekent dat er zaken gevierd mogen worden, maar ook dat er bijgeschaafd kan worden om misgelopen progressie in de toekomst te voorkomen. Tijdens het gesprek, dat volledig gestructureerd verloopt, is het de bedoeling om de blokkades die werden ervaren op te heffen, samen, als één team.

Belangrijke vragen eerlijk beantwoorden

Tijdens de retrospective is het belangrijk dat de teamleden enkele vragen beantwoorden en met elkaar bespreken op open en eerlijke wijze. Het is goed om positief te starten, dus eerst wordt er gevraagd wat er in de week of twee weken voorafgaande aan de retrospective goed is gegaan. Vervolgens kan er worden gevraagd wat er eigenlijk wel beter had gekund.

Hier komen vaak de ‘pijnpuntjes’ of de ‘conflictpunten’ omhoog. Het is aan de aangewezen gespreksleider om de discussie goed te coördineren. Tot slot wordt de vraag op tafel gelegd wat er in de komende week of twee weken anders gedaan moet worden om het werk te optimaliseren.

Goede communicatie leidt tot verandering

Retrospective draait vooral op open en eerlijke communicatie en reflectie, waardoor het team sterker wordt en er positieve veranderingen plaats kunnen vinden. Het is een fijne manier om regelmatig aan de kracht van het team te blijven werken. Wilt u ook de communicatie verbeteren? Dan helpt EarlyBridge u graag. Neem gerust eens vrijblijvend contact op voor meer informatie of advies.

Vorig bericht
Vraag om advies; niet om feedback!
Volgend bericht
Angst vormt de basis voor reactie op feedback

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.