Optimaal verder aan het werk na corona

Een reboarding is voor veel bedrijven niet te voorkomen. Door de coronacrisis zijn veel werkvloeren de laatste maanden leeg gebleven. Medewerkers werkten thuis. Het coronavirus heeft veel veranderd, zowel privé als zakelijk. Als medewerkers straks weer geheel of gedeeltelijk terug mogen keren naar de werkvloer, dan is het belangrijk om te zorgen voor een reboarding. U wilt zo snel mogelijk weer maximaal presteren, maar dat gaat niet vanzelf. Werknemers moeten niet alleen weer wennen aan het werken op hun eerder vertrouwde werkplek, maar zij moeten ook opnieuw aan elkaar wennen en aan de nieuwe manier van werken. EarlyBridge geeft u 5 handige tips om weer optimaal verder te werken na corona.

1. Medewerkers terug in het ritme brengen

Wanneer er meer of alleen thuis gewerkt wordt, dan gaat het werkritme in de meeste gevallen verloren. De dagen worden anders ingedeeld dat gewoonlijk en het valt niet mee om in een goed nieuw werkritme te komen. Maak een goede planning en deel deze met de medewerkers. Zij kunnen aan de hand van de planning weer wennen aan het nieuwe werkritme. Begint het bedrijf normaal gesproken om 08.00 uur? Plan dan bijvoorbeeld een videomeeting in om 07.30 uur een geef aan dat het niet gewaardeerd wordt als een medewerker nog in een pyjama zit.

2. Vier de terugkeer van de medewerkers

U bent blij als het bedrijf weer op volle toeren mag gaan draaien. Uw bedrijf kan alleen weer maximaal draaien wanneer alle medewerkers goed volledig inzetbaar zijn. Als dat weer kan, dan is dat een feestje waard! Zorg ervoor dat werknemers zien dat het een feestelijke gebeurtenis is wanneer iedereen weer aan het begin van de dag in het bedrijfspand staat. Zorg voor een lekkere taart, hang slingers en ballonnen op of plaats een feestelijke toog voor de entree. Laat werknemers merken dat u blij bent dat zij er allemaal weer zijn.

3. Zorg voor een speech van het management

Medewerkers zullen het erg waarderen wanneer iemand ‘van hoger hand’ een woordje zal spreken wanneer zij voor het eerst weer aanwezig zijn. In deze situatie is het goed om directie of management een speech te laten geven. Natuurlijk is het goed om aan te geven hoe de corona crisis impact heeft gehad op het bedrijf. Maak duidelijk wat er veranderd is en hoe de toekomst eruit ziet. Zorg er daarnaast voor dat de speech vooral veel inspiratie, enthousiasme en motivatie uitstraalt naar de medewerkers.

4. Geef iedere medewerker aandacht

Het is belangrijk om u te bedenken dat uw medewerkers een lastige periode achter de rug hebben, net als iedereen. Er zijn mogelijk medewerkers die zich eenzaam hebben gevoeld, die financiële problemen hebben ontwikkeld, die zelf erg ziek zijn geweest of die iemand zijn verloren aan het corona virus. De periode heeft op iedereen impact gehad en dit mag niet over het hoofd gezien worden. Ga met iedere medewerker het gesprek aan en vraag in de eerste periode met regelmaat hoe het gaat.

5. Maak het allemaal niet te zwaar

We mogen zeggen dat (bijna) iedereen een zware tijd achter de rug heeft, iedereen op zijn of haar eigen manier. Het is daarom belangrijk om de terugkeer naar de werkvloer zo luchtig mogelijk te houden. Houd alles kort en krachtig, maak zaken helder zonder eromheen te draaien en zorg vooral voor een fijne sfeer.

Zorg voor de beste employee experience

Goede kans dat het bedrijf door de coronacrisis veranderd is en dat het werken anders zal gaan dan voorheen. Het is alsof de werknemers weer opnieuw binnenkomen en echt even een wenperiode nodig hebben. Het is aan de werkgever om te zorgen voor een optimale employee experience. Wilt u hiermee aan de slag en kunt u hierbij wel wat ondersteuning gebruiken? EarlyBridge staat voor u klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies.

Vorig bericht
Vergroot juist nu de kennis van medewerkers met online trainingen
Volgend bericht
De 4 bouwstenen van Customer Centricity

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu