Aanvraag Individuele coaching
Nieuwsgierigheid wordt wel eens als een vervelende eigenschap ervaren, maar in werkelijkheid is het juist heel goed om nieuwsgierig te zijn. Mensen die oprecht nieuwsgierig zijn voelen zich gelukkiger en zijn gezonder.
Daarnaast leven zij langer, hebben zij relaties van betere kwaliteit en zijn zij intelligenter. Een combinatie van nieuwsgierigheid en belangstelling zorgt er ook voor dat gesprekken sterk verbeteren. Dat geldt ook voor klantgesprekken. Kortom, meer dan voldoende redenen om nieuwsgierig te zijn.
Nieuwsgierige mensen hebben interessante voordelen. Zo leren zij makkelijker op de vlakken waar zij nieuwsgierig naar zijn en zij onthouden meer en beter wat ze hebben ontdekt. Ā Nieuwsgierigheid zorgt voor een open houding naar alles wat nog onbekend is en zorgt ervoor dat er meer tijd wordt besteed aan nieuwe dingen in het leven.
Er worden nieuwe neurologische connecties in de hersenen gemaakt en deze nieuwe verbindingen zorgen ervoor dat informatie sneller en effectiever verwerkt kan worden. Tot slot zijn nieuwsgierige mensen beter in staat om verbanden te zien tussen elementen die in beginsel helemaal niets met elkaar te maken lijken te hebben.
Een heel belangrijk voordeel van nieuwsgierig zijn is wel het feit dat ook de persoonlijke ontwikkeling niet stil komt te staan. Nieuwsgierige personen blijven nieuwe ervaringen opdoen, blijven om zich heen kijken en staan open voor de wereld om zich heen. Deze mensen zijn beter in staat om vanuit verschillende perspectieven naar situaties te kijken, waardoor zij zich gemakkelijker in kunnen leven
Organisaties kunnen goed hun voordeel doen met nieuwsgierige medewerkers in het team. Oprechte nieuwsgierigheid en oprechte belangstelling staan nauw met elkaar in verband en zorgen voor aandacht en betrokkenheid in de interactie met anderen. Nieuwsgierige medewerkers maken op natuurlijke wijze een combinatie tussen nieuwsgierigheid en belangstelling, waardoor zij makkelijk kunnen aansluiten bij hun gesprekspartner.
De gesprekspartner merkt dat er met aandacht geluisterd wordt, waardoor hij weer meer en openlijk vertelt. Dit zorgt ervoor dat deze gesprekken van aanzienlijk betere kwaliteit zijn. En omdat de beleving van klanten positiever is, is het ook makkelijker om blijvende relaties op te bouwen.
Nieuwsgierigheid en belangstelling zorgen voor een beter en prettiger klantcontact, maar er zijn natuurlijk meer factoren die een rol spelen. Wil u het contact tussen medewerkers en klanten optimaliseren? Dan kan EarlyBridge u verder helpen, bijvoorbeeld door middel van een maatwerk traject, een Masterclass of coaching on the job. Neem gerust eens contact op voor meer informatie of advies.
Ben jij geĆÆnteresseerd in Teaming en wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies.
In de onbevreesde organisatie bespreekt Amy Edmondson in drie delen de kracht, de toepassingen op het werk en de creatie van een onbevreesde organisatie, een organisatie waarin het leiderschap een veilige ruimte creƫert voor diversiteit en inclusie. Dit speelt een sleutelrol in organisaties die zich willen richten op groei, duurzaamheid en innovatie. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.De onbevreesde organisatie
Extreme Teaming is een boek met een actuele boodschap die de kern blootlegt van succesvolle bedrijfsvoering: vertrouwen creƫren en kaders zetten. Stap voor stap leggen de auteurs hoe leiders via Teaming succesvol kunnen bijdragen aan de bedrijfsvoering op het gebied van innovatie, productiviteit en conflictoplossing. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Extreme Teaming
Teaming is gebaseerd op het idee dat we, in een complexe omgeving met uitdagende opdrachten en een continu veranderende klantvraag, nooit meer uit kunnen gaan van statische concepten. We hebben alles en iedereen nodig om innovaties te doen, om resultaten te boeken en om mensen betrokken te laten zijn. Leiders worden uitgedaagd zowel op het gebied van motiveren als faciliteren. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Teaming
Als leiders verandering willen faciliteren en de ontwikkeling van individuen en teams stimuleren dan heb je gedeelde beelden nodig. Overeenstemming over modellen en concepten waardoor de discussie effectiever kan worden gevoerd, snelheid in besluitvorming wordt gerealiseerd en de verbinding tussen mensen tot stand kan komen.
Het versterken en ontwikkelen van aanpassingsvermogen. Motiveren van mensen door aandacht te besteden aan het versterken van kennis en vaardigheden. Daarbij is voor Teaming leidend dat de focus ligt op wendbaarheid als kerncompetentie. Wendbare individuen en teams leiden in Teaming tot het optimaal gebruik van informatie en kwaliteiten. Daarbij worden statische modellen losgelaten.
Teaming valt of staat bij de inbreng van kennis, vaardigheden en expertise van binnen en buiten bestaande teams. Inbreng van mensen die meningen willen geven, vragen durven stellen en uitdagingen doen. Daarvoor creƫert een leider de atmosfeer waarin dit mogelijk is. Oprechte nieuwsgierigheid en continu leren zijn de leidende begrippen hierin.
Mensen motiveren en de focus op relaties en communicatie leggen kan alleen als er een visie als het fundament onder een beweging. Mensen hebben als individu en als teamlid een perspectief nodig om keuzes te kunnen maken en commitment te laten zien. Vooral het omarmen van het waarom achter een visie is daarbij van belang. Niet het corporate papier maar het eigen verhaal is daarbij leidend