Nieuwsgierigheid wordt wel eens als een vervelende eigenschap ervaren, maar in werkelijkheid is het juist heel goed om nieuwsgierig te zijn. Mensen die oprecht nieuwsgierig zijn voelen zich gelukkiger en zijn gezonder.

Daarnaast leven zij langer, hebben zij relaties van betere kwaliteit en zijn zij intelligenter. Een combinatie van nieuwsgierigheid en belangstelling zorgt er ook voor dat gesprekken sterk verbeteren. Dat geldt ook voor klantgesprekken. Kortom, meer dan voldoende redenen om nieuwsgierig te zijn.

Nieuwsgierigheid heeft diverse voordelen

Nieuwsgierige mensen hebben interessante voordelen. Zo leren zij makkelijker op de vlakken waar zij nieuwsgierig naar zijn en zij onthouden meer en beter wat ze hebben ontdekt.  Nieuwsgierigheid zorgt voor een open houding naar alles wat nog onbekend is en zorgt ervoor dat er meer tijd wordt besteed aan nieuwe dingen in het leven.

Er worden nieuwe neurologische connecties in de hersenen gemaakt en deze nieuwe verbindingen zorgen ervoor dat informatie sneller en effectiever verwerkt kan worden. Tot slot zijn nieuwsgierige mensen beter in staat om verbanden te zien tussen elementen die in beginsel helemaal niets met elkaar te maken lijken te hebben.

Oprechte interesse door nieuwsgierig te zijn

Een heel belangrijk voordeel van nieuwsgierig zijn is wel het feit dat ook de persoonlijke ontwikkeling niet stil komt te staan. Nieuwsgierige personen blijven nieuwe ervaringen opdoen, blijven om zich heen kijken en staan open voor de wereld om zich heen. Deze mensen zijn beter in staat om vanuit verschillende perspectieven naar situaties te kijken, waardoor zij zich gemakkelijker in kunnen leven

Betere klantgesprekken zijn het resultaat

Organisaties kunnen goed hun voordeel doen met nieuwsgierige medewerkers in het team. Oprechte nieuwsgierigheid en oprechte belangstelling staan nauw met elkaar in verband en zorgen voor aandacht en betrokkenheid in de interactie met anderen. Nieuwsgierige medewerkers maken op natuurlijke wijze een combinatie tussen nieuwsgierigheid en belangstelling, waardoor zij makkelijk kunnen aansluiten bij hun gesprekspartner.

De gesprekspartner merkt dat er met aandacht geluisterd wordt, waardoor hij weer meer en openlijk vertelt. Dit zorgt ervoor dat deze gesprekken van aanzienlijk betere kwaliteit zijn. En omdat de beleving van klanten positiever is, is het ook makkelijker om blijvende relaties op te bouwen.

Uw klantcontact optimaliseren

Nieuwsgierigheid en belangstelling zorgen voor een beter en prettiger klantcontact, maar er zijn natuurlijk meer factoren die een rol spelen. Wil u het contact tussen medewerkers en klanten optimaliseren? Dan kan EarlyBridge u verder helpen, bijvoorbeeld door middel van een maatwerk traject, een Masterclass of coaching on the job. Neem gerust eens contact op voor meer informatie of advies.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.