Aanvraag Individuele coaching
Nieuwe geitenpaadjes aanleggen in uw hoofd. Dat is waar neuroscience vooral over gaat. Het aanleren van nieuw gedrag is niet eenvoudig. Het is een proces. Wanneer mensen worden geholpen met het aanleren van nieuw gedrag, dan wordt dit ook wel eens uitgelegd als het leggen van nieuwe geitenpaadjes in het hoofd. Hoe doet u dit?
Geitenpaadjes zijn eigenlijk nieuwe wegen die worden bewandeld. Wanneer u altijd iets op dezelfde manier gedaan heeft, dan is hiervoor een pad aangelegd in uw hersenen. Dit pad wordt keer op keer gevolgd van A naar B, gewoon omdat u dit pad al zo vaak heeft gevolgd. Wanneer het wenselijk is dat u het in de toekomst op een andere manier doet, dan moet er een nieuw pad gecreƫerd worden.
U gaat niet meer van A naar B, maar van A naar C. Hier ligt nog geen pad. Door ƩƩn keer van A naar C te wandelen ontstaat er ook geen pad. Er moet dus een nieuw pad worden aangelegd en dit pad wordt ook wel een geitenpad genoemd. Door een nieuwe gewoonte vaak te doen zult u merken dat er een nieuw geitenpad gaat ontstaan.
In onderstaande video ziet u de geitenpaardjes van Mark Rutte.
Geitenpaden worden niet in ƩƩn keer gelegd. Wanneer een geitje eenmalig over een gazon loopt, dan zijn de pootafdrukken kort zichtbaar en dan verdwijnen zij weer. Wanneer het geitje ditzelfde pad precies op dezelfde manier nog eens loopt, dan wordt het gras al wat platter getrapt, maar nog altijd blijft het pad niet zichtbaar. Uiteindelijk zal het gras steeds dunner worden naar mate hetzelfde pad van A naar C meer wordt gevolgd, net zo lang tot er een bruin zandpaadje ontstaat dat moeiteloos steeds opnieuw gevolgd kan worden.
Op dit moment is er een geitenpaadje ontstaan. Zo werkt dit ook binnen de neuroscience. U leert nieuw gedrag aan door steeds het pad van dit nieuwe gedrag te herhalen tot u niet beter weet.
Geitenpaadjes kunnen ook worden gemaakt voor de manier waarop klantcontact verloopt. Er moet een goede manier worden gevonden en deze moet āeigenā worden gemaakt. Dit is een proces en dat proces kan worden getraind. Wilt u uw klantcontact verbeteren? Volg een training, workshop of neem contact op voor advies op maat.
Ben jij geĆÆnteresseerd in Teaming en wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies.
In de onbevreesde organisatie bespreekt Amy Edmondson in drie delen de kracht, de toepassingen op het werk en de creatie van een onbevreesde organisatie, een organisatie waarin het leiderschap een veilige ruimte creƫert voor diversiteit en inclusie. Dit speelt een sleutelrol in organisaties die zich willen richten op groei, duurzaamheid en innovatie. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.De onbevreesde organisatie
Extreme Teaming is een boek met een actuele boodschap die de kern blootlegt van succesvolle bedrijfsvoering: vertrouwen creƫren en kaders zetten. Stap voor stap leggen de auteurs hoe leiders via Teaming succesvol kunnen bijdragen aan de bedrijfsvoering op het gebied van innovatie, productiviteit en conflictoplossing. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Extreme Teaming
Teaming is gebaseerd op het idee dat we, in een complexe omgeving met uitdagende opdrachten en een continu veranderende klantvraag, nooit meer uit kunnen gaan van statische concepten. We hebben alles en iedereen nodig om innovaties te doen, om resultaten te boeken en om mensen betrokken te laten zijn. Leiders worden uitgedaagd zowel op het gebied van motiveren als faciliteren. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Teaming
Als leiders verandering willen faciliteren en de ontwikkeling van individuen en teams stimuleren dan heb je gedeelde beelden nodig. Overeenstemming over modellen en concepten waardoor de discussie effectiever kan worden gevoerd, snelheid in besluitvorming wordt gerealiseerd en de verbinding tussen mensen tot stand kan komen.
Het versterken en ontwikkelen van aanpassingsvermogen. Motiveren van mensen door aandacht te besteden aan het versterken van kennis en vaardigheden. Daarbij is voor Teaming leidend dat de focus ligt op wendbaarheid als kerncompetentie. Wendbare individuen en teams leiden in Teaming tot het optimaal gebruik van informatie en kwaliteiten. Daarbij worden statische modellen losgelaten.
Teaming valt of staat bij de inbreng van kennis, vaardigheden en expertise van binnen en buiten bestaande teams. Inbreng van mensen die meningen willen geven, vragen durven stellen en uitdagingen doen. Daarvoor creƫert een leider de atmosfeer waarin dit mogelijk is. Oprechte nieuwsgierigheid en continu leren zijn de leidende begrippen hierin.
Mensen motiveren en de focus op relaties en communicatie leggen kan alleen als er een visie als het fundament onder een beweging. Mensen hebben als individu en als teamlid een perspectief nodig om keuzes te kunnen maken en commitment te laten zien. Vooral het omarmen van het waarom achter een visie is daarbij van belang. Niet het corporate papier maar het eigen verhaal is daarbij leidend