Neuroscience wordt steeds belangrijker bij leidinggevende, ondernemers en marketeers. Hoe werkt het brein van de klant, hoe verwerkt het informatie en welke onbewuste keuzes worden er gemaakt. Neuroscience maakt een onderscheid tussen het emotionele brein en het denkende brein. Om meer te verkopen kan het goed zijn om eens wat meer aandacht te schenken aan neuroscience. In slechts drie eenvoudige stappen kunt u namelijk al meer verkopen. In dit blog geven wij u deze 3 stappen.

Mindhacking

Onderzoekers komen steeds meer te weten over hoe ons brein werkt. Als u nu meer wilt verkopen, dan kunnen deze 3 inzichten in neuroscience interessant zijn om te gaan testen. U kunt ook het boek Mindhacking – De praktijk van beïnvloeden, van Ronald van Aggelen bestuderen. Daarin komt u ook veel te weten over neuroscience.

1. Vragen stellen

De eerste stap is al heel gemakkelijk. Stel eens vragen in plaats van alleen maar te vertellen. Wanneer u enkel vertelt, dan luistert de tegenpartij alleen maar. Dit gaat snel vervelen en de aandacht gaat verloren. Wanneer u vragen stelt, dan betrekt u de andere partij optimaal bij het gesprek. Daarnaast laat u hiermee zien dat u geïnteresseerd bent in wat de andere partij te vertellen heeft. Deze persoonlijke aandacht is in deze tijd heel belangrijk.

2. Meer grafische content

Woorden… Daar hebben we er genoeg van! Toch blijft meer dan 60% van de gesproken of geschreven woorden niet in het geheugen hangen. Een afbeelding waarin informatie is verwerkt, zoals een infographic, wordt veel beter onthouden. Het is dan ook niet vreemd dat we steeds meer zakelijke websites met veel grafische content zien. Het werkt gewoonweg veel beter. Laat eens wat meer zien van wat u doet. Denk naast infographics ook aan:

  • Video’s met uitleg
  • Foto’s van hoe iets moet
  • GIF’s
  • Webinars

3. Maak onderscheid

De derde en laatste stap is het maken van onderscheid. Wanneer u zegt dat u één van de aanbieders van product X bent, dan maakt dit niet veel indruk. Als u aangeeft dat u de enige bent die extra service levert bij product X, dan heeft u de aandacht. Neuroscience draait ook om voordeel bieden. Er moet daadwerkelijk een verandering worden opgemerkt door het brein en hier kunt u op inspelen door u te focussen op die USP’s die de concurrentie niet heeft.

Neuroscience voor uw klantcontact

Neuroscience draait ook om het werken in twee richtingen. Eenrichtingsverkeer is zelden effectief en als het gaat om de communicatie met uw klanten zelfs schadelijk. Wilt u uw klantcontact verbeteren met neuroscience? Wij geven u graag een praktische training of workshop. Neem contact met ons op om ze mogelijkheden te bespreken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.