Wat is het narratief van uw organisatie?

Denkt u wel eens na over het narratief van uw organisatie? Steeds meer bedrijven leven, functioneren én opereren in het nu en kijken niet meer naar de langetermijnvisie. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de ontwikkelingen voor de meeste branches elkaar snel opvolgen. Hierdoor vinden veel ondernemingen het lastig om de langetermijnvisie helder te maken. Toch is het wel nodig om aandacht te besteden aan het narratief van uw bedrijf, want juist dit is bepalend voor uw onderneming.

U heeft een slim narratief nodig

De toekomst kan prikkelend en inspirerend zijn, maar ook onzeker of zelfs beangstigend. Bedrijven met een slim narratief zetten zich in om de toekomst zo veel mogelijk inspirerend te maken, op externe basis én op interne basis. Bedenk u goed dat de toekomst voor iedereen even onzeker is, zeker in deze tijd.

Er was bijvoorbeeld een tijd waarin krantendrukkerijen dachten dat zij nooit failliet zouden gaan, want iedereen zou de krant altijd willen blijven lezen. Nu weten we wel beter. We zien steeds meer kranten verdwijnen uit de drukkerijen en verschijnen op het internet. Een onzekere toekomst staat vast, maar u kunt er wel sturing aan geven door aan de slag te gaan met een slim narratief, zodat u de toekomst begrijpelijker kunt maken.

Het ontwikkelen van uw narratief

Het is niet altijd eenvoudig om een narratief te ontwikkelen, maar zeker wel belangrijk. U schetst als het ware de een toekomstbeeld voor uw bedrijf, waarbij u vooraf al weet dat het onzeker is of alle doelen en ambities wel waargemaakt zullen gaan worden. Het moet participanten duidelijk worden gemaakt wat er van hen verwacht wordt en hoe zij bij kunnen dragen aan het realiseren van de ambities. Dit doet u door een sterk narratief te ontwikkelen, inclusief een krachtige call to action. Een overtuigende onderbouwing is het duwtje in de rug om het plan goed van de grond te laten komen.

Inspireer uw medewerkers én uw klanten

Wanneer u een sterk en slim narratief heeft, dan weet dit op de eerste plaats uzelf en uw medewerkers te motiveren. U zult merken dat werknemers zich beter inzetten, harder werken en een effectievere bijdrage leveren. Kies voor een narratieve strategie waarbij er niet alleen aandacht wordt besteed aan de specifieke strategie, maar ook aan het verhaal hierachter. Dit is namelijk precies de factor die zorgt voor meer inspiratie en motivatie bij uw medewerkers, maar ook bij uw klanten.

Wij denken graag met u mee

Het hebben van een narratieve strategie wordt steeds belangrijker. EarlyBridge helpt ondernemers én medewerkers, door te trainen, maar ook door mee te denken. Bekijk al onze mogelijkheden online of neem eens contact met ons op voor advies en informatie.

Vorig bericht
Zo haalt u uw team uit de comfortzone!
Volgend bericht
Kan een medewerker ook té betrokken zijn?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu