Minder fysieke schoenenwinkels: gevolgen voor klantbeleving?

Het aantal fysieke schoenenwinkels is in de afgelopen jaren flink afgenomen. Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun nieuwe schoenen online te kopen. In de afgelopen zeven jaren zijn er meer dan 1.000 fysieke schoenenwinkels verdwenen. Een deel van deze schoenenwinkels is nu online te vinden, maar een ander deel is echt nergens meer terug te vinden. Zonde! We zien het helaas in veel meer branches gebeuren. De online wereld is het sterk aan het winnen van de fysieke wereld als het om winkels gaat.

Schoenenwinkels kunnen hun prijzen niet verhogen

De laatste jaren hebben we de verkoopprijzen binnen de schoenenbranche steeds verder zien dalen. In 2005 ontstond nog een stijgende lijn, maar in 2018 werd het laagste niveau sinds dat jaar bereikt wanneer we kijken naar de verkoopprijzen. Het is voor de schoenenwinkels dan ook vrijwel niet meer mogelijk om de verkoopprijzen omhoog te doen, met een financieel ongezonde marge als gevolg. Daarnaast zijn veel fysieke schoenenwinkels een aardig deel van hun dagelijkse aanloop al verloren aan de online shops.

De concurrentie wordt steeds groter

Een ander belangrijk nadeel voor de fysieke schoenenwinkels is dat zij een steeds grotere concurrentie tegenover zich hebben staan. Het zijn namelijk niet meer alleen de online schoenenwinkels die de consumenten naar zich toe trekken, er zijn ook branchevreemde partijen die consumenten uit de fysieke schoenenwinkels weten te houden. Onder meer kledingwinkels en zelfs supermarkten bieden online ook schoenen aan, wat zij eerder niet deden, waardoor de concurrentie uit veel meer hoeken komt.

Voordeel fysieke schoenenwinkels

Fysieke schoenenwinkels hebben hun bezoekersaantallen behoorlijk zien dalen de afgelopen jaren, maar er zijn zeker ook wel punten waarop de fysieke schoenenwinkel het kan winnen van de online concurrent. Onderzoek van de ABN AMRO laat namelijk zien dat de behoefte aan kennis van medewerkers in schoenenwinkels in de afgelopen paar jaar juist is gestegen.

Consumenten krijgen van online schoenenwinkels nauwelijks advies en vaak blijkt dat servicemedewerkers van deze online shops onvoldoende kennis van de schoenenbranche hebben. ABN AMRO geeft dan ook aan dat het juist hier is waar de fysieke schoenenwinkels hun voordeel kunnen halen. Volgens de bank zit de kracht vooral in de combinatie van een online winkel en een fysieke winkel

Start een online schoenenwinkel!

Bestaande fysieke schoenenwinkels die nog niet online te vinden zijn – en die worstelen op dit moment – zouden zeker voordeel kunnen halen uit een online schoenenwinkel. Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om online te verkopen en fysieke schoenenwinkels kunnen profiteren van het hebben van zowel een fysieke als een online zaak. Natuurlijk is het dan wel belangrijk dat de kunde en kennis van medewerkers optimaal is in beide winkels. Daarnaast moet de klantbeleving optimaal zijn. Hier helpt EarlyBridge graag bij. Wij vertellen u graag meer over wat wij voor u kunnen betekenen. Neem gerust eens contact met ons op.

Vorig bericht
De 4 soorten managers: welke bent u?
Volgend bericht
Zet reviews van klanten slim in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.