Millennials willen een andere leiderschapsstijl

We zien steeds meer millennials op de werkvloer. Een deel van de bedrijven past de leiderschapsstijl aan op deze generatie, maar een ander deel vergeet hier aandacht aan te besteden. Dit is zonde, want millennials hebben een sterke behoefte aan een passende leiderschapsstijl. Wilt u een leiderschapsstijl die goed past bij de millennials? Dan geeft EarlyBridge u graag een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden.

Laat millennials meedenken over oplossingen

Leidinggevenden doen er goed aan om millennials mee te laten denken over oplossingen. Er zijn altijd zaken waar een leidinggevende tegenaan loopt. Millennials waarderen het wanneer zij worden uitgenodigd voor een sessie brainstormen en sparren. Door hen mee te laten denken geeft u hen het gevoel dat hun mening gewaardeerd wordt. Daarnaast kunt u zelf natuurlijk profiteren van de goede en vaak verrassende ideeƫn die tijdens dergelijke sessies boven komen drijven.

Zorg voor voldoende flexibiliteit

Millennials hechten veel waarde aan flexibiliteit. Zij vinden het prettig om flexibele uren te kunnen werken en vinden het in veel gevallen ook belangrijk om thuis te kunnen werken. Voor millennials is het belangrijk dat zij zelf veel invloed uit kunnen oefenen op de inrichting van de werkdag.

Luister naar hun behoeften

Millennials staan erom bekend dat zij eisen durven te stellen, dat zij voortdurend uitdagingen nodig hebben en zeker willen zijn dat zij nog door kunnen groeien. Krijgen zij het idee dat zij ā€˜vastzitten’ in een functie? Dan aarzelen zij niet om direct een ontslagbrief in te dienen. Juist hierom is het belangrijk om goed te luisteren naar de millennials, zodat u ontdekt welke behoeften zij hebben. Zo kunt u beter op de verwachtingen anticiperen.

Neem een coachende houding aan

Als er iets is dat millennials echt niet willen, dan is het wel dat zij een ā€˜baas’ hebben. Wij bedoelen dan iemand die op een directieve wijze taken uitdeelt en vervolgens over de schouder mee gaat staan kijken of het allemaal wel goed uitgevoerd wordt. Millennials hebben geen behoefte aan een echte ā€˜baas’, maar zij hebben wel behoefte aan een mentor. Zij leren en ontwikkelen graag, waardoor zij een leidinggevende verwachten die een coachende houding aanneemt.

Bied voldoende feedback

Er zijn natuurlijk altijd medewerkers die er totaal niet van houden wanneer zij feedback ontvangen, ongeacht of de intentie positief is. Millennials zijn juist dol op feedback, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de babyboomers. Hierbij geldt wel de regel dat het gaat om goed onderbouwde feedback, compleet met tips en adviezen. Millennials willen zichzelf dagelijks verbeteren en ontwikkelen. Goede feedback helpt hierbij.

Millennials begrijpen millennials

Veel bedrijven worstelen met het bieden van het juiste klantcontact aan millennial-klanten. Het is goed om te weten dat millennials andere millennials goed begrijpen. Maak hier gebruik van. Wilt u het klantcontact verder verbeteren? Dan staat EarlyBridge natuurlijk ook voor u klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies.

Vorig bericht
Boektip: BeĆÆnvloed anderen, begin bij jezelf – Omgaan met elkaar
Volgend bericht
Customer Experience: 10 veelgebruikte definities

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.