Als leider wilt u er natuurlijk voor zorgen dat medewerkers vertrouwen in u hebben. Dit is belangrijk, zowel voor u als voor de medewerkers. Toch komt dit vertrouwen niet vanzelf. Een groot deel van het verkrijgen van meer vertrouwen hangt samen met de manier waarop u met de werknemers omgaat. Wij geven u inzicht in 7 manieren die u helpen meer vertrouwen te ontvangen van de medewerkers.
1. Fouten toegeven en corrigeren
Iedereen maakt fouten, dus u ook. Het is goed om deze fouten toe te geven en om hier op een juiste manier mee om te gaan. Neem de verantwoordelijkheid en zorg voor een effectieve oplossing. Oprechte excuses voor het maken van de fout dragen ook bij aan het verkrijgen van meer vertrouwen.
2. Maak uw medewerkers SMART
SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Ambitieus doel, Realistisch en Tijdsgebonden. Het is goed om uw medewerkers SMART te maken, wat betekent dat u ervoor zorgt dat hen duidelijk is wat er van hen wordt verwacht. Bied gelegenheid tot het stellen van vragen en stel zeker dat iedereen alles goed begrepen heeft. Helderheid zorgt voor extra vertrouwen in u als leider.
3. Beloften nakomen
Leiders doen vaak beloften, maar niet alle leiders komen deze toezeggingen ook na. Wanneer u meer vertrouwen van de medewerkers wilt ontvangen is het belangrijk om beloften wel na te komen. Denk daarom altijd goed na over de toezeggingen die u doet. Het is belangrijk dat u deze wel echt na kunt komen. Het kan voorkomen dat u, om welke reden ook, toch een belofte moet breken. Wees hier dan eerlijk over en leg uit waarom u de belofte niet kunt nakomen.
4. Spreek trots uit
In de basis zijn er twee soorten leiders. Op de eerste plaats zijn er de leiders die alle complimenten van hogerhand in ontvangst nemen over behaalde resultaten en dit niet overbrengen aan het team. Deze leiders strijken zelf met de eer. Daarnaast zijn er de leiders die trots zijn op medewerkers voor het neerzetten van de goede resultaten. Zij brengen de complimenten van hogerhand over op de medewerkers en doen hier zelf nog een schepje bovenop. Wanneer u meer vertrouwen wilt ontvangen, dan is het nodig om u op te stellen als de tweede leider, die loyaal is naar de medewerkers toe.
5. Moeilijkheden bespreken
Voor iedereen geldt dat het niet altijd van een leien dakje gaat. Dit geldt ook voor een leider. Als leider komt u ook wel eens in moeilijke situaties of lastige perioden terecht. Verstop dit niet voor de medewerkers, maar bespreek dat u het moeilijk heeft. Bied medewerkers de kans om u te helpen.
6. De kunst van het luisteren
Leiders die veel vertrouwen krijgen van de medewerkers zijn leiders die de kunst van het luisteren bezitten. Dit zijn de leiders die vragen stellen en oprecht aandacht besteden aan de antwoorden. Het zijn de leiders die andere inzichten accepteren en ook zullen overwegen. Goed kunnen luisteren is een must wanneer u zich als goede leider op wilt stellen.
7. Eerlijk en oprecht
Wanneer u vertrouwen wilt winnen is het belangrijk om nooit om de hete brei heen te draaien. Wind er geen doekjes om, maar wees open en eerlijk. Een recht door zee aanpak wordt gewaardeerd en levert u veel respect en extra vertrouwen op.
De band met uw medewerkers versterken
Hoe beter de band met uw medewerkers, hoe beter de (bedrijfs)resultaten. Wilt u meer vertrouwen realiseren tussen uw werknemers en u als leider? EarlyBridge ondersteunt u graag. Neem eens vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij vertellen u graag meer over wat wij voor u kunnen betekenen.