Medewerkers weer terug naar kantoor: zo laat u het goed verlopen

Veel bedrijven hebben een periode stilgestaan, variƫrend van enkele weken tot enkele maanden. In deze periode zijn de ondernemingen veranderd. Werkwijzen moesten worden aangepast en voor sommige bedrijven moest zelfs de hele dienstverlening op de schop. Veel werkgevers kijken uit naar het moment waarop de werknemers allemaal weer aanwezig zijn, maar zij maken zich ook zorgen. Hoe zorgen zij ervoor dat zij de terugkeer van medewerkers goed laten verlopen? EarlyBridge geeft u graag 5 tips.

1. Zorg ervoor dat de medewerkers zich welkom voelen

Het zal vreemd zijn om alle medewerkers weer op de werkvloer te zien. Bedenk u dat het voor de medewerkers zelf ook vreemd is om weer terug te zijn. Een deel van de werknemers zal wellicht angstig zijn of zich zorgen maken. Daarnaast moeten collega’s ook weer aan elkaar wennen. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen zich welkom voelt. Maak er een klein feestje van en geef iedereen ruim de gelegenheid om elkaar te begroeten, op veilige wijze uiteraard.

2. Maak duidelijk hoe de veiligheid wordt gewaarborgd

De meeste bedrijven hebben de nodige maatregelen getroffen om de veiligheid voor de werknemers in het bedrijf te verhogen. Zo zijn er bijvoorbeeld werkplekken gemarkeerd met tape of staan er waarschuwingsborden op belangrijke punten in het bedrijf. Vaak zijn de regels rondom het gebruik van het sanitair aangepast en in bepaalde gevallen moeten werknemers in kleinere groepen pauze houden. Noteer alle wijzigingen en bespreek deze met de medewerkers. Zo zijn zij goed op de hoogte van de nieuwe regels en maatregelen waar zij zich aan moeten houden voor hun veiligheid en de veiligheid van hun collega’s.

3. Bied de gelegenheid tot het stellen van vragen

Medewerkers zullen vol vragen zitten. Is het wel veilig om weer aan het werk te gaan? Waar moeten zij rekening mee houden? In hoeverre kunnen zij omgaan met klanten en welke werkprocessen zijn er gewijzigd? Zomaar wat voorbeelden.. Het is belangrijk dat het ā€˜nieuwe werken’ na corona tijd voor iedereen duidelijk is. Bied daarom voldoende gelegenheid voor het stellen van vragen en beantwoord alle vragen naar tevredenheid.

4. Ga met iedere medewerker een gesprek aan

Medewerkers hebben, net als u, een moeilijke periode achter de rug. Het is goed om hier eens over van gedachten te wisselen. Vertel over de impact van de corona crisis op het bedrijf en misschien wel uw eigen leven, maar luister vooral naar de ervaringen van de medewerker. Sommige medewerkers zullen wat langer de tijd nodig hebben om weer goed te presteren op de werkvloer. Door het gesprek aan te gaan leert u de behoeften kennen en kunt u hier beter rekening mee houden.

5. Blijf de werknemers betrekken bij komende veranderingen

Het is goed mogelijk dat het nog niet gedaan is met de veranderingen. Premier Rutte heeft eerder al aangegeven dat er een lange adem nodig is om weer helemaal terug te gaan naar de situatie zoals we die gewend waren. Misschien komt die situatie niet meer terug, maar moeten we blijven veranderen. Het is belangrijk om de medewerkers bij iedere verandering te betrekken. Het is een goed idee om met regelmaat een meeting te organiseren om de huidige stand van zaken te bespreken en de nabije toekomst eens samen onder de loep te nemen. Dit zorgt ervoor dat medewerkers makkelijker met de veranderingen meebewegen.

EarlyBridge staat voor u klaar

Als uw bedrijf langere tijd (bijna) stil heeft gestaan, dan is het lastig om alles weer in goede banen te leiden. Veel zaken zijn veranderd en werknemers hebben een wenperiode nodig. Het kost tijd en geduld voordat de prestaties weer hoog liggen, maar daarnaast vraagt het vooral ook om een goede aanpak. EarlyBridge helpt u graag. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies. Wij vertellen u graag wat wij precies voor u kunnen betekenen.

Vorig bericht
Hoe neemt u uw medewerkers mee in de veranderingen door Corona?
Volgend bericht
4 Nadenkers voor het reboarden van organisaties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.