Aanvraag Individuele coaching
Het motiveren van werknemers lijkt soms onmogelijk voor u als manager, maar de wetenschap heeft hier nieuwe inzichten in gegeven. Vaak wordt gedacht dat het gebrek aan motivatie wordt veroorzaakt door de instelling van de medewerkers, maar onderzoek van Gallup heeft uitgewezen dat leidinggevenden en werkomgeving een grotere rol spelen dan gedacht.
Een gebrek aan motivatie bij de medewerkers wordt vaak veroorzaakt door een verkeerde werkomgeving of een verkeerde leiderschapsstijl. Het onderzoek heeft vier belangrijke punten aan het licht gebracht die medewerkers motiveren. Hieronder vindt u een handig overzicht van deze vier punten.
Er moet een goede balans zijn tussen stress en energie. Wanneer er veel moeite moet worden gedaan om een taak naar behoren af te ronden, dan levert dit veel stress op. Als deze periode te lang duurt wordt de motivatie minder als er niet ook energie uit het werk wordt gehaald. Medewerkers krijgen energie van een fijne werkomgeving en goede collegaās.
Medewerkers zijn gemotiveerder wanneer er wordt voldaan aan de basisbehoeften in de psychologie. Dit zijn er drie in totaal, namelijk de behoefte aan autonomie, de behoefte aan competent voelen en de behoefte aan verbondenheid met leidinggevenden en collegaās.
Goed gemotiveerde medewerkers zijn medewerkers die zich comfortabel en veilig voelen in hun werkomgeving. Zij kunnen zichzelf zijn en hoeven zich nergens voor te schamen. De medewerkers durven het aan om zich op bepaalde momenten kwetsbaar op te stellen. Om medewerkers beter te motiveren is het dus nodig om hen een omgeving te bieden waarin zij volledig zichzelf kunnen zijn.
Een leidinggevende kan leidinggeven door āde baasā te zijn, maar deze kan ook leidinggeven door rekening te houden met de behoeften van de medewerkers. Dit laatste is wat medewerkers nodig hebben om goed gemotiveerd te zijn. De leiderschapsstijl moet transformationeel en mensgericht zijn.
Onvoldoende gemotiveerde medewerkers hebben een negatieve invloed op de kwaliteit van het klantcontact. Wilt u uw klantcontact verbeteren? Volg een training, workshop of neem contact op voor advies op maat.
Ben jij geĆÆnteresseerd in Teaming en wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies.
In de onbevreesde organisatie bespreekt Amy Edmondson in drie delen de kracht, de toepassingen op het werk en de creatie van een onbevreesde organisatie, een organisatie waarin het leiderschap een veilige ruimte creƫert voor diversiteit en inclusie. Dit speelt een sleutelrol in organisaties die zich willen richten op groei, duurzaamheid en innovatie. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.De onbevreesde organisatie
Extreme Teaming is een boek met een actuele boodschap die de kern blootlegt van succesvolle bedrijfsvoering: vertrouwen creƫren en kaders zetten. Stap voor stap leggen de auteurs hoe leiders via Teaming succesvol kunnen bijdragen aan de bedrijfsvoering op het gebied van innovatie, productiviteit en conflictoplossing. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Extreme Teaming
Teaming is gebaseerd op het idee dat we, in een complexe omgeving met uitdagende opdrachten en een continu veranderende klantvraag, nooit meer uit kunnen gaan van statische concepten. We hebben alles en iedereen nodig om innovaties te doen, om resultaten te boeken en om mensen betrokken te laten zijn. Leiders worden uitgedaagd zowel op het gebied van motiveren als faciliteren. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Teaming
Als leiders verandering willen faciliteren en de ontwikkeling van individuen en teams stimuleren dan heb je gedeelde beelden nodig. Overeenstemming over modellen en concepten waardoor de discussie effectiever kan worden gevoerd, snelheid in besluitvorming wordt gerealiseerd en de verbinding tussen mensen tot stand kan komen.
Het versterken en ontwikkelen van aanpassingsvermogen. Motiveren van mensen door aandacht te besteden aan het versterken van kennis en vaardigheden. Daarbij is voor Teaming leidend dat de focus ligt op wendbaarheid als kerncompetentie. Wendbare individuen en teams leiden in Teaming tot het optimaal gebruik van informatie en kwaliteiten. Daarbij worden statische modellen losgelaten.
Teaming valt of staat bij de inbreng van kennis, vaardigheden en expertise van binnen en buiten bestaande teams. Inbreng van mensen die meningen willen geven, vragen durven stellen en uitdagingen doen. Daarvoor creƫert een leider de atmosfeer waarin dit mogelijk is. Oprechte nieuwsgierigheid en continu leren zijn de leidende begrippen hierin.
Mensen motiveren en de focus op relaties en communicatie leggen kan alleen als er een visie als het fundament onder een beweging. Mensen hebben als individu en als teamlid een perspectief nodig om keuzes te kunnen maken en commitment te laten zien. Vooral het omarmen van het waarom achter een visie is daarbij van belang. Niet het corporate papier maar het eigen verhaal is daarbij leidend