Het motiveren van werknemers lijkt soms onmogelijk voor u als manager, maar de wetenschap heeft hier nieuwe inzichten in gegeven. Vaak wordt gedacht dat het gebrek aan motivatie wordt veroorzaakt door de instelling van de medewerkers, maar onderzoek van Gallup heeft uitgewezen dat leidinggevenden en werkomgeving een grotere rol spelen dan gedacht.

Hoe kunt u medewerkers motiveren?

Een gebrek aan motivatie bij de medewerkers wordt vaak veroorzaakt door een verkeerde werkomgeving of een verkeerde leiderschapsstijl. Het onderzoek heeft vier belangrijke punten aan het licht gebracht die medewerkers motiveren. Hieronder vindt u een handig overzicht van deze vier punten.

1. Stress en energie

Er moet een goede balans zijn tussen stress en energie. Wanneer er veel moeite moet worden gedaan om een taak naar behoren af te ronden, dan levert dit veel stress op. Als deze periode te lang duurt wordt de motivatie minder als er niet ook energie uit het werk wordt gehaald. Medewerkers krijgen energie van een fijne werkomgeving en goede collega’s.

2. Basisbehoeften in de psychologie

Medewerkers zijn gemotiveerder wanneer er wordt voldaan aan de basisbehoeften in de psychologie. Dit zijn er drie in totaal, namelijk de behoefte aan autonomie, de behoefte aan competent voelen en de behoefte aan verbondenheid met leidinggevenden en collega’s.

3. Comfort en veiligheid

Goed gemotiveerde medewerkers zijn medewerkers die zich comfortabel en veilig voelen in hun werkomgeving. Zij kunnen zichzelf zijn en hoeven zich nergens voor te schamen. De medewerkers durven het aan om zich op bepaalde momenten kwetsbaar op te stellen. Om medewerkers beter te motiveren is het dus nodig om hen een omgeving te bieden waarin zij volledig zichzelf kunnen zijn.

4. Mensgericht leiderschap

Een leidinggevende kan leidinggeven door ‘de baas’ te zijn, maar deze kan ook leidinggeven door rekening te houden met de behoeften van de medewerkers. Dit laatste is wat medewerkers nodig hebben om goed gemotiveerd te zijn. De leiderschapsstijl moet transformationeel en mensgericht zijn.

Invloed op het klantcontact

Onvoldoende gemotiveerde medewerkers hebben een negatieve invloed op de kwaliteit van het klantcontact. Wilt u uw klantcontact verbeteren? Volg een training, workshop of neem contact op voor advies op maat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu