3x Managers mythes en hun coaching

Van moderne managers wordt verwacht dat zij aandacht besteden aan het bieden van coaching en feedback. Medewerkers hebben hier baat bij. Toch is dit niet altijd het geval. Het gaat vooral ook om de manier waarop er coaching en feedback wordt geboden. De zogenaamde Always-On manager is namelijk voortdurend bezig met het geven van coaching en feedback.

Deze manager is heel populair, maar de medewerkers gaan wel gemiddeld 8 procent slechter presteren. Wij delen graag 3 mythes met u om u meer inzicht te geven in wat nu wel en niet effectief is in de wereld van coaching en feedback.

Mythe 1: Managers zijn de beste bron van coaching en feedback voor medewerkers

Vanuit dit idee bieden managers vaker begeleiding om verkeerde redenen. Zij bieden coaching vaak vanuit onvoldoende kundigheid van het coachvak, omdat zij dit nog altijd beter achten dan helemaal geen coaching. Het gevolg hiervan is dat de managers vaak op de verkeerde manier coachen en feedback geven, gewoonweg omdat zij zelf ook geen idee hebben hoe je coacht of effectief feedback geeft. Besef dat er nooit van een manager kan en mag worden verwacht dat hij of zij alles kan. Is een manager niet bedreven in het coachvak of het geven van feedback? Dan kan de manager beter op zoek gaan naar iemand die dit vanuit een goede kennis en ervaring wél kan.

Mythe 2: Managers weten altijd wat het beste is voor hun medewerkers

Onderzoek heeft aangetoond dat slechts 18 procent van de werknemers ervan overtuigd is dat hun manager precies weet wat het werk van de medewerkers inhoudt. Managers begrijpen de functies van medewerkers vaak niet en kunnen hierdoor onmogelijk weten wat het beste is voor de medewerkers. Dit terwijl de Always-On manager altijd bepalen welke mate van ontwikkeling er nodig is. Hierdoor komt het voor dat medewerkers een totaal verkeerde kant op gestuurd worden en dat zij zich ontwikkelen op een vlak waar zij helemaal geen baat bij hebben. Managers kunnen uitsluitend goede coaching en feedback geven wanneer zij daadwerkelijk de ontwikkelbehoefte van hun medewerkers goed in kaart kunnen brengen.

Mythe 3: Hoe meer tijd managers aan coaching en feedback besteden, hoe beter

We noemden net al even dat de Always-On manager eigenlijk voortdurend bezig is met coachen en feedback geven. Dit gebeurt vanuit het idee dat het altijd beter is om zo veel mogelijk tijd te besteden aan het bieden van coaching en feedback. Onderzoek laat echter zien dat er geen significante correlatie bestaat tussen de tijd die aan coaching en feedback wordt besteed en de prestaties van werknemers. Always-On managers zijn zo gericht op het zo veel mogelijk coachen en feedback geven, dat zij de werknemers helemaal geen kans meer gunnen om zich te concentreren op hun dagelijkse werkzaamheden. Dit verklaart ook waarom de prestaties van medewerkers juist dalen bij veel coaching en feedback.

Medewerkers hebben een goede manager nodig

Managers hebben een belangrijke rol. Medewerkers moeten op hun manager kunnen vertrouwen, goede coaching en feedback ontvangen in passende mate, de juiste leiding ontvangen en gemotiveerd worden door hun manager. EarlyBridge biedt trainingen waarin deze zaken ook aan bod komen. Wilt u meer weten? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op.

Vorig bericht
Zet reviews van klanten slim in
Volgend bericht
Babette Koelemaij aan het woord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.