Loyaliteitsprogramma’s: 4 verbeterpunten!

Loyaliteitsprogramma’s kunnen goed werken voor uw bedrijf, maar veel ondernemingen ervaren dat het actieve loyaliteitsprogramma helemaal niet zo effectief is. Mensen komen er snel op af, maar verdwijnen minstens even snel. Hoe komt het dat uw loyaliteitsprogramma u niet oplevert wat u ervan verwacht, en wat kunt u eraan doen om dit te verbeteren? EarlyBridge geeft u hier antwoord op.

1. Klanten krijgen geen bonus

Veel loyaliteitsprogramma’s bieden exclusieve aanbiedingen waar klanten van kunnen profiteren wanneer zij gebruik willen maken van de exclusieve aanbieding. Maar wat als de klant geen interesse heeft in deze exclusieve aanbiedingen? Dan heeft het loyaliteitsprogramma ook geen zin. Klanten willen graag specifieke voordelen, dus een bonus waar iedereen van profiteert. Sparen voor een korting op een bestelling is hier een mooi voorbeeld van. Daar kan echt iedereen van profiteren. Het is dus belangrijk om te zorgen voor een loyaliteitsprogramma met een bonus die voor iedereen interessant is.

2. Het programma is te algemeen

Een aardig deel van de actieve loyaliteitsprogramma’s biedt dezelfde bonussen aan klanten die weinig besteden dan aan klanten die veel besteden. Dit wordt door klanten zelf als oneerlijk gezien, en eigenlijk is dat natuurlijk ook zo. Wanneer iemand 100 punten krijgt voor het besteden van 5 euro, dan voelt het niet prettig aan wanneer iemand vervolgens een bestelling van 100 euro plaatst en wederom 100 punten krijgt. Dit is makkelijk op te lossen, ook met het voorbeeld van sparen voor kortingen die we eerder hebben genoemd. Laat klanten sparen op basis van wat zij uitgeven. Geef bijvoorbeeld 1 punt weg voor elke bestede euro. Dit stimuleert mensen direct om meer uit te geven.

3. Er zijn geen servicevoordelen

Klanten voelen zich graag speciaal. Dit betekent dat zij iets extra’s verwachten wanneer zij deelnemen aan een loyaliteitsprogramma. Het gaat niet alleen om kortingen, maar ook om servicevoordelen. Zij willen bijvoorbeeld sneller antwoord op mailtjes of sneller geholpen worden aan de telefoon. Het kan goed zijn om te kiezen voor een speciale inlog voor klanten binnen het loyaliteitsprogramma, zodat zij vanuit de inlogomgeving kunnen rekenen op een snellere service. Dit is een belangrijk voordeel voor deze klanten ten opzichte van andere klanten.

4. Geen opties tot extra profiteren

Klanten zien graag dat een loyaliteitsprogramma hen extra mogelijkheden biedt om meer te profiteren. Zij zullen geen stap extra zetten wanneer zij er niets voor terugkrijgen. Het is een goed idee om hen een speciale korting of extra bonuspunten te geven voor het doorverwijzen van anderen, bijvoorbeeld. Hiervoor zullen de klanten wél een stapje extra willen zetten.

Goed weten wat de klant wil

Om een loyaliteitsprogramma echt succesvol te maken is het belangrijk om goed te weten wat de klant wil. Hier kan effectief op worden ingespeeld vanuit het loyaliteitsprogramma. Hierbij is een goed klantcontact natuurlijk de sleutel tot succes. Klanten kunnen u namelijk uitstekend zelf vertellen wat zij van u verwachten. Maar hoe gaat u hiermee om en wat doet u ermee? EarlyBridge helpt u graag, onder meer met het verbeteren van klantcontact en het optimaliseren van de klantreis. Uiteraard nemen wij ook graag uw loyaliteitsprogramma onder de loep. Wilt u meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Vorig bericht
Klachten afhandelen bij voorkeur telefonisch
Volgend bericht
Hoe toon je als leider empathie?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.