Leiding geven aan een virtueel team: zo doet je dat!

Organisatie staan de laatste maanden voor behoorlijke uitdagingen. Veel medewerkers komen niet meer naar kantoor, maar werken vanuit huis en gebruiken digitale middelen om te communiceren. Doordat teams niet meer fysiek bij elkaar zitten moet het leiderschap van een teammanager zich ook aanpassen. Hoe stuur je een team op afstand goed aan? Hoe ga je op met deze nieuwe situatie en hoe zorg je ervoor dat iedereen optimaal blijft presteren richting hetzelfde doel?

Veel van de organisatie die wij trainen en begeleiden stelde ons afgelopen weken dit soort vragen. Samen met de trainers hebben wij de antwoorden gebundeld in een overzichtelijk e-book. Dit gratis e-book ‘Leading Virtuals Teams’ is nu eenvoudig te downloaden!

Richting geven als leider

Bij virtuele teams kunnen de kaders en de criteria waarbinnen mensen kunnen werken niet altijd helder zijn. Er is immers minder vaak contact met elkaar. Het gevaar is dan dat medewerkers zich op ten duur niet altijd even bewust meer zijn van wat ze doen en waarom ze dat doen. Managers van een virtueel team moeten er dus continu voor zorgen dat de doelen helder zijn en dan alle neuzen dezelfde kant op staan.

Ruimte bieden aan het team

Managers hebben de neiging om vast te houden aan het ‘command en control-principe’. De transitie van controle hebben naar controle geven is iets waar veel leidinggevenden mee worstelen. Managers kunnen bij het werken met virtual teams niet over de schouder van de medewerker meekijken. Dat vraagt om een goede afstemming, uitstekende communicatievaardigheden en alertheid om directe en indirecte signalen te kunnen interpreteren. Kortom het creëren van verbinding op afstand.

Het leiden van teams op afstand zorgt voor nieuw inzichten en vraagt andere vaardigheden. Er zijn drie perspectieven waar vanuit je de nieuwe situatie kunt benaderen. Wij nemen die met je door:

1. Leiderschap op afstand

Leidinggeven op afstand vraagt om een andere benadering. Oplossingen moeten gevonden worden die voor het team om succesvol op afstand te werken. Een aantal overwegingen: hoe kun je het team op afstand inspireren, aanmoedigen en zich te verbinden aan het gemeenschappelijke doel? Het leidinggeven aan een virtueel team is in een aantal opzichten anders dan aan een fysiek team. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Non-verbalen communicatie ontbreekt
  • Risico op conflicten wordt vergroot
  • Vertrouwen bouwen is een uitdaging
  • Motivatie kan afnemen

2. Communicatie

De doorslaggevende factor bij het leiden van een virtueel team is zonder twijfel ‘communicatie’. Bij het communiceren op afstand zijn we vaak minder effectief dan wanneer we rechtstreeks en fysiek communiceren. Bij fysieke communicatie communiceren we immers niet alleen verbaal, maar ook alle andere dimensies van communicatie kunnen worden waargenomen.

Om de communicatie in een virtueel team optimaal te laten verlopen is het belangrijk om de juiste tools te gebruiken. Ook moet je als team duidelijke afspraken maken welke tools je voor welk kanaal gaat gebruiken.

3. Verbonden op afstand

Waar je voorheen met alle medewerkers in één gebouw zat en iedereen meetings kon initiëren om de visie en de strategie helder te maken, is dit nu lastiger. Doordat mensen op verschillende locaties zitten loop je als leidinggevende risico dat er verschillende visies ontstaan. Het is essentieel als leidinggevende om voorop te gaan en een duidelijke visie en criteria van de organisatie uit te dragen.

Op afstand werken is voor sommige medewerkers een reden om – bewust of onbewust – eigen kaders te stellen. Vraag commitment van iedereen en check het commitment zodra er twijfel is. Zorg door duidelijke afspraken zodat het voor iedereen helder is wat de team doelstellingen, resultaten en (tijd)kaders zijn.

Download ons nieuwste e-book!

Ben je manager en zit je team nu op afstand? Download dan ons gratis e-book ‘Leading Virtual Teams’. Hierin geven we je nog meer praktische tips! Ben je op zoek naar wat meer ondersteuning en tips? Meld je dan aan voor onze nieuwe online training.

Vorig bericht
Empathie bij klantenservice medewerkers kan beter
Volgend bericht
Boektip: Beïnvloed anderen, begin bij jezelf – Omgaan met elkaar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.