Leider moet ondernemerschap stimuleren

Leiders van vandaag hebben het niet altijd makkelijk. Zij moeten namelijk voortdurend meegaan in de nieuwe ontwikkelingen op het vlak van leiderschap. We weten allemaal dat de leidinggevende van nu heel anders in zijn of haar rol staat dat de leidinggevende van pakweg 20 jaar geleden. Veel zogenaamde leiderschapstrends ontstaan in het welbekende Silicon Valley, dáár waar het allemaal gebeurt. De nieuwste les? De leiderschap moet ondernemerschap stimuleren!

Voorkomen dat werknemers lui worden

Als leidinggevende wilt u natuurlijk elke dag het beste uit uw werknemers halen. Vanuit uw functie moedigt u aan, stimuleert u en steunt u. Maar is dit voldoende? Veel leiders ervaren dat zij te maken hebben met werknemers die lui, slordig en weinig productief zijn. Alle inzet lijkt voor niets te zijn. Hier is een duidelijke verklaring voor, volgens Arie van Gent. Hij is actief op de innovatie outpost van Merck, als head of operations, in Silicon Valley. Ambitieuze medewerkers zijn namelijk vrij makkelijk om te zetten in lakse medewerkers. Dit gebeurt wanneer een leider de medewerker elke dag hetzelfde kunstje uit laat voeren. Zelfs met veel aanmoediging wordt dezelfde taak niet leuker om uit te voeren.

Leiders willen ondernemerschap niet stimuleren

Leiders zien wat werknemers doen en als zij goed kijken, dan zien zij ook werknemers die van meer dromen dan zij nu doen. Het punt is dat leidinggevenden ondernemerschap niet willen stimuleren. Wanneer zij dit zouden doen, dan raken zij de medewerker kwijt. Volgens Arie van Gent komt het in de basis neer op een keuze die een leidinggevende moet maken.

Gaat u een werknemer in de richting van zijn of haar passie sturen, of zegt u dat de medewerker met deze passie gewoon moet blijven focussen op de alledaagse taken? Een leider kiest vaak voor de laatste optie en dit betekent dat de medewerker laks wordt en uiteindelijk de onderneming zal verlaten. Niet alleen is het bedrijf dan de medewerker kwijt, maar het bedrijf is ook het succes kwijt dat de werknemer later gaan behalen met zijn of haar passie.

Google snapt het wel!

Google mag zich natuurlijk best rekenen tot de meest succesvolle bedrijven ter wereld. Het bedrijf heeft van begin af aan veel waarde gehecht aan het bieden van vrijheid aan de werknemers. Het gevolg? Google heeft meerdere bedrijfstakken weten in te richten! Google behaalt succes door werknemers de kans te bieden succes te behalen met hun passie. Dit geeft toch wel duidelijk aan dat het voor bedrijven belangrijk is om ondernemerschap te stimuleren wanneer dit op zijn plaats is.

Haal het maximale uit uw medewerkers

Er zijn meerdere manieren om het maximale uit medewerkers te halen. Iets wat hierin echt onmisbaar is, is goed leiderschap. Wilt u meer uit medewerkers halen door het leiderschap binnen uw bedrijf te verbeteren? Dan biedt EarlyBridge dé Leiderschap BOOSTcamp waar u echt verder mee komt. Benieuwd naar deze optie, of onze andere mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Vorig bericht
13 Tips om productief thuis te werken
Volgend bericht
Jeroen van de Star komt EarlyBridge versterken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.