Hoe geeft u kritiek aan een collega zonder ruzie

Kritiek zorgt op de werkvloer meer dan eens voor onenigheid. Zonde, want goede feedback zou juist moeten zorgen voor verbetering van de werkprestaties én de werksfeer. Het is goed mogelijk om kritiek op een collega te leveren zonder dat er onenigheid, een discussie of zelfs een langdurige ruzie ontstaat. Het draait allemaal om het op de juiste manier omgaan met het leveren van feedback. EarlyBridge geeft u graag een aantal tips.

Houd kritiek niet te lang binnen

Alles wat u binnenhoudt gaat zich ophopen. Uiteindelijk komt dit tot een grote uitbarsting, waarbij het vaak lastig is om kalm te blijven en een ander respectvol te benaderen. Ziet u iets verkeerd gaan bij een collega? Geef dit dan direct aan, zodat het gelijk verbeterd kan worden. Dit voorkomt dat u zich steeds vaker gaat irriteren én het zorgt ervoor dat uw collega echt aan de slag kan met uw feedback.

Denk er wel even over na

Het is niet aan te raden om te lang te wachten met het overbrengen van kritiek, maar het is in veel gevallen ook niet raadzaam om het direct over tafel te ‘smijten’. Vaak zorgt dit ervoor dat de kritiek minder respectvol overkomt dan de bedoeling was. Neem dus wel even de tijd om na te denken over hoe u de feedback overbrengt op uw collega. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Houd rekening met een reactie

De ene persoon kan beter omgaan met kritiek dan de andere persoon. Dit is zeker ook iets om rekening mee te houden. U krijgt een reactie en het is belangrijk dat u goed voorbereid bent op deze reactie. Neem vervolgens de tijd om goed in gesprek te gaan. Het is immers ook de bedoeling dat u een reactie krijgt, waarop u vervolgens weer kunt reageren. Ga bij voorkeur samen in een ruimte zitten, zonder anderen erbij, zodat de zaken in een ontspannen sfeer kunnen worden besproken.

Bied concrete feedback

Kritiek leveren is nooit leuk, maar het is niet de bedoeling dat u het leuker maakt dat het is. Duidelijkheid is belangrijk wanneer u echt wilt zien dat er iets verandert. Wind er geen doekjes om, maar breng uw kritiek eerlijk en concreet over naar uw collega. Doe dit respectvol en met waardering voor de ander. Dit leidt in de praktijk tot de beste gesprekken.

Zorg voor voldoende empathie

Kritiek leveren is niet leuk en kan de nodige spanningen met zich meebrengen, maar bedenk ook dat het krijgen van kritiek ook niet leuk is. De kans bestaat dan ook dat er met emoties wordt gereageerd. Toon in dit geval begrip. Geef aan dat de emoties begrijpelijk zijn, maar zorg er wel voor dat u de touwtjes in handen houdt. Uiteindelijk kan er dan samen toe worden gewerkt naar een passende oplossing.

Gedrag op effectieve wijze veranderen

Kritiek kan natuurlijk op meerdere fronten worden geleverd. In bepaalde gevallen is het nodig om een bepaald gedrag af te leren en een nieuw gedrag aan te leren. Geen eenvoudige taak, maar zeker niet onmogelijk. EarlyBridge kan u helpen, bijvoorbeeld met het aanleren van nieuw gedrag op effectieve wijze. Wilt u hier meer over weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Vorig bericht
Luisteren marketeers wel naar klanten?
Volgend bericht
Maak kennis met Andrea Brandes

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu