Aanvraag Individuele coaching
Op zaterdag stap ik de winkel in van Simon Lévelt. Er staat een aantal klanten in de winkel en ,heel fijn, ook voldoende mensen achter de toonbank. “Wat kan ik voor u doen?”, vraagt de verkoper. “Ik wil graag 2 zakjes Milano voor 5 Euro. Gemalen! Voor een Quick Mill”. “Prima”, zegt de man achter de toonbank en hij laat ondertussen de bonen in de zakjes ratelen. Ondertussen draait hij zich half om naar mij en zegt met een vriendelijke lach: ”de koffie wordt natuurlijk nog lekkerder als je zelf de bonen maalt”. “Ja, ja”, zeg ik, want deze mededeling komt elke keer als ik hier mijn koffie kom kopen. Ik moet erom lachen. En ook een andere meneer herkent direct dit gesprek. “Zegt hij dat ook altijd tegen jou?” “Het is onontkoombaar!”, zeg ik.
Ik vraag aan de meneer achter de toonbank of hij de bonen iets grover wil malen dan de vorige keer aangezien de koffie in een heel traag tempo in mijn kopje druppelde. Een stroperig stroompje is het streven, heb ik ooit begrepen. “Hoe lang laat je de koffie doorlopen? Voor de lekkerste espresso moet je de koffie ergens tussen de 20 en 27 seconden laten lopen, wist je dat?” “Uhh, ik heb geen idee. Ik sta er niet met een stopwatch bij!” Een andere klant lacht dat hij de kookwekker er altijd bij zet. Ik kijk de meneer achter mij aan voor hulp. “Ik doe precies 25 sec” zegt hij, wat duidelijk niet waar is, maar wel de stemming in de winkel verhoogt.
De verkoper is een bevlogen barista met een missie. Hij wil niet alleen lekkere koffie verkopen. Hij wil er vooral voor zorgen dat zijn klanten thuis de lekkerste espresso’s en cappuccino’s drinken. Zijn tips komen op een vriendelijke ongedwongen manier. Zijn passie is aanstekelijk. De liefhebbers van koffie in zijn winkel delen hun ervaringen met hem en de andere klanten. We hebben het over de warmte van het koffieapparaat, het opwarmen van de piston en koffiekopjes en zelfs de luchtvochtigheid in huis komt ter sprake. De verkoper weet zo’n goede sfeer neer te zetten in zijn winkel dat ik naast de koffie zonder aarzelen een zakje biologische amandelen met kaneel en bijbehorende biologische prijs meeneem. Ik verlaat zijn winkel en lach in de winkelstraat nog even met een andere klant om het gesprek van net.
Thuis modder ik gewoon weer verder met mijn Quick Mill. Een perfecte barista zal ik echt nooit worden. Maar de tips van de verkoper van Simon blijven in mijn achterhoofd. De daarbij horende glimlach op mijn gezicht.
Ben jij geïnteresseerd in Teaming en wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies.
In de onbevreesde organisatie bespreekt Amy Edmondson in drie delen de kracht, de toepassingen op het werk en de creatie van een onbevreesde organisatie, een organisatie waarin het leiderschap een veilige ruimte creëert voor diversiteit en inclusie. Dit speelt een sleutelrol in organisaties die zich willen richten op groei, duurzaamheid en innovatie. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.De onbevreesde organisatie
Extreme Teaming is een boek met een actuele boodschap die de kern blootlegt van succesvolle bedrijfsvoering: vertrouwen creëren en kaders zetten. Stap voor stap leggen de auteurs hoe leiders via Teaming succesvol kunnen bijdragen aan de bedrijfsvoering op het gebied van innovatie, productiviteit en conflictoplossing. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Extreme Teaming
Teaming is gebaseerd op het idee dat we, in een complexe omgeving met uitdagende opdrachten en een continu veranderende klantvraag, nooit meer uit kunnen gaan van statische concepten. We hebben alles en iedereen nodig om innovaties te doen, om resultaten te boeken en om mensen betrokken te laten zijn. Leiders worden uitgedaagd zowel op het gebied van motiveren als faciliteren. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Teaming
Als leiders verandering willen faciliteren en de ontwikkeling van individuen en teams stimuleren dan heb je gedeelde beelden nodig. Overeenstemming over modellen en concepten waardoor de discussie effectiever kan worden gevoerd, snelheid in besluitvorming wordt gerealiseerd en de verbinding tussen mensen tot stand kan komen.
Het versterken en ontwikkelen van aanpassingsvermogen. Motiveren van mensen door aandacht te besteden aan het versterken van kennis en vaardigheden. Daarbij is voor Teaming leidend dat de focus ligt op wendbaarheid als kerncompetentie. Wendbare individuen en teams leiden in Teaming tot het optimaal gebruik van informatie en kwaliteiten. Daarbij worden statische modellen losgelaten.
Teaming valt of staat bij de inbreng van kennis, vaardigheden en expertise van binnen en buiten bestaande teams. Inbreng van mensen die meningen willen geven, vragen durven stellen en uitdagingen doen. Daarvoor creëert een leider de atmosfeer waarin dit mogelijk is. Oprechte nieuwsgierigheid en continu leren zijn de leidende begrippen hierin.
Mensen motiveren en de focus op relaties en communicatie leggen kan alleen als er een visie als het fundament onder een beweging. Mensen hebben als individu en als teamlid een perspectief nodig om keuzes te kunnen maken en commitment te laten zien. Vooral het omarmen van het waarom achter een visie is daarbij van belang. Niet het corporate papier maar het eigen verhaal is daarbij leidend