Aanvraag Individuele coaching
De klantreis, ofwel de customer journey, moet zo ingericht zijn dat deze optimaal aansluit bij de klant. Veel bedrijven gaan uit van een customer journey die zij voor ogen hebben en vergeten hierbij de werkelijke ervaring van de klant. Om te voorkomen dat u te veel vanuit het bedrijf denkt – en daardoor te weinig vanuit de klant – is het goed om de customer journey eens helder in kaart te brengen.
Bedrijven hebben niet altijd een volledig inzicht in iedere stap van de klantreis en de emoties die elke stap op kunnen wekken. Het is daarom goed om eens vragenlijsten aan klanten te sturen en diepte-interviews te houden. Dit helpt om een goed inzicht te krijgen in de customer journey en de emoties die hierbij komen kijken. Vaak komt u op die manier hindernissen tegen waarvan u niet wist dat deze bestonden, maar waar de klanten wel hinder van ondervinden. U weet dan precies waar u mee aan de slag moet om voor verbetering te zorgen.
Bij het opnieuw ontwerpen van de customer journey gaat u voor 100 procent uit van de klant. Bedenk u hierbij wel altijd dat standaard klanten niet bestaan. U heeft altijd te maken met verschillende behoeften, wensen en eisen als het om de customer journey gaat. Hier moet optimaal rekening mee gehouden worden, zodat de klantreis sneller, effectiever en comfortabeler wordt voor elke klant.
Er moet een klantcontactstrategie worden ontwikkeld die aansluit bij de doelgroepen waar u mee te maken heeft. Welke kanalen moet u aanspreken, welke benadering past u toe en waar moet de focus van automatisering op liggen?
Veel customer journeys lopen van binnen naar buiten. Zij zijn ontworpen vanuit het bedrijf naar de klant toe. Om de klant centraal te zetten en een optimale service te bieden is het juist nodig om de zaken om te draaien. De customer journey moet verlopen van buiten naar binnen, dus vanuit de klant naar het bedrijf toe.
Dit geeft direct een heel andere kijk op zaken. Natuurlijk kost het tijd om een nieuwe customer journey te ontwerpen, maar uiteindelijk zal het zeker zijn vruchten afwerpen, zeker met het oog op het bereiken van een uitstekende customer experience.
Het scherp hebben van de customer journey is dus belangrijk. Er zijn meerdere manieren om deze te optimaliseren. Heeft u bijvoorbeeld al eens aan een workshop customer journey mapping gedacht? U kunt ons gratis e-book downloaden om hier meer over te leren. Natuurlijk kunt u ook altijd contact met ons opnemen voor informatie en advies.
Ben jij geïnteresseerd in Teaming en wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies.
In de onbevreesde organisatie bespreekt Amy Edmondson in drie delen de kracht, de toepassingen op het werk en de creatie van een onbevreesde organisatie, een organisatie waarin het leiderschap een veilige ruimte creëert voor diversiteit en inclusie. Dit speelt een sleutelrol in organisaties die zich willen richten op groei, duurzaamheid en innovatie. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.De onbevreesde organisatie
Extreme Teaming is een boek met een actuele boodschap die de kern blootlegt van succesvolle bedrijfsvoering: vertrouwen creëren en kaders zetten. Stap voor stap leggen de auteurs hoe leiders via Teaming succesvol kunnen bijdragen aan de bedrijfsvoering op het gebied van innovatie, productiviteit en conflictoplossing. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Extreme Teaming
Teaming is gebaseerd op het idee dat we, in een complexe omgeving met uitdagende opdrachten en een continu veranderende klantvraag, nooit meer uit kunnen gaan van statische concepten. We hebben alles en iedereen nodig om innovaties te doen, om resultaten te boeken en om mensen betrokken te laten zijn. Leiders worden uitgedaagd zowel op het gebied van motiveren als faciliteren. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Teaming
Als leiders verandering willen faciliteren en de ontwikkeling van individuen en teams stimuleren dan heb je gedeelde beelden nodig. Overeenstemming over modellen en concepten waardoor de discussie effectiever kan worden gevoerd, snelheid in besluitvorming wordt gerealiseerd en de verbinding tussen mensen tot stand kan komen.
Het versterken en ontwikkelen van aanpassingsvermogen. Motiveren van mensen door aandacht te besteden aan het versterken van kennis en vaardigheden. Daarbij is voor Teaming leidend dat de focus ligt op wendbaarheid als kerncompetentie. Wendbare individuen en teams leiden in Teaming tot het optimaal gebruik van informatie en kwaliteiten. Daarbij worden statische modellen losgelaten.
Teaming valt of staat bij de inbreng van kennis, vaardigheden en expertise van binnen en buiten bestaande teams. Inbreng van mensen die meningen willen geven, vragen durven stellen en uitdagingen doen. Daarvoor creëert een leider de atmosfeer waarin dit mogelijk is. Oprechte nieuwsgierigheid en continu leren zijn de leidende begrippen hierin.
Mensen motiveren en de focus op relaties en communicatie leggen kan alleen als er een visie als het fundament onder een beweging. Mensen hebben als individu en als teamlid een perspectief nodig om keuzes te kunnen maken en commitment te laten zien. Vooral het omarmen van het waarom achter een visie is daarbij van belang. Niet het corporate papier maar het eigen verhaal is daarbij leidend