Klanten kiezen voor lage verzendkosten i.p.v. levertijd

Iedere webwinkel hanteert een eigen werkwijze. Zo zijn er webwinkels die een vast bedrag aan verzendkosten rekenen voor elke bestelling en er zijn webshops die de verzendkosten berekenen op basis van het gewicht of de grootte van de bestelling. Natuurlijk zijn er ook nog de online winkels die boven een bepaald bestelbedrag geen verzendkosten in rekening brengen en er zijn er bij die überhaupt geen verzendkosten in rekening brengen. Ook als het om de levertijden gaat zien we grote verschillen. We zien steeds meer de levertijd van 1 tot 2 werkdagen, maar er zijn er ook al bij die levering op dezelfde dag garanderen.

Wat vindt de consument nu belangrijker?

Zowel de hoogte van de verzendkosten als de gehanteerde levertijd heeft invloed op de customer journey. Natuurlijk wilt u zorgen voor een zo goed mogelijke customer journey, maar moet u dan vooral aandacht besteden aan het verlagen van de verzendkosten of juist aan het verkorten van de levertijd? Hier is onderzoek naar gedaan.

Het blijkt dat 70 procent van de Nederlandse consumenten het geen probleem vindt op langer op de bezorging van een bestelling te wachten als er in ruil daarvoor lagere verzendkosten worden gehanteerd. Overigens is hier wel één uitzondering te vinden. Dit geldt namelijk niet voor bezorgservices van eten. Hierbij vindt 86 procent van de consumenten een snelle levering belangrijker dan lagere kosten voor bezorging.

Liever wachten dan betalen

Voor vrijwel alle producten die tegenwoordig online besteld kunnen worden geldt dat de consument meer waarde hecht aan lagere verzendkosten dan aan een snelle levering. Er werden meer dan 1.500 Nederlanders en Belgen ondervraagd voor het onderzoek. Het blijkt dat zowel Nederlanders als Belgen bereid zijn om langer op een bezorging te wachten als dit betekent dat de verzendkosten lager worden. Ook is uit het onderzoek gebleken dat zowel Nederlanders als Belgen niet bereid zijn om hogere verzendkosten te betalen als dit betekent dat de levertijd aanzienlijk korter wordt.

Keuzevrijheid verbetert de customer journey

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel. Wanneer iemand op het laatste moment een verjaardagscadeau moet bestellen, dan zal deze consument eerder bereid zijn om een hoger verzendbedrag te betalen als dit betekent dat de bestelling nog op tijd geleverd wordt. Keuzevrijheid is daarom voor bedrijven de beste oplossing.

Met behulp van slimme software kunnen ondernemingen er eenvoudig voor zorgen dat consumenten zelf kunnen kiezen voor een snellere levering óf een goedkopere levering. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Descartes, laat zien dat keuzevrijheid leidt tot 70 procent meer klanttevredenheid.

De klanttevredenheid verbeteren

Een optimale klanttevredenheid helpt uw bedrijf verder, op alle vlakken. Is de klanttevredenheid over uw bedrijf niet optimaal en wilt u verbeteringen aanbrengen? Dan helpt EarlyBridge u graag verder. Bekijk al onze mogelijkheden en trainingen online of neem eens vrijblijvend contact met ons op.

Vorig bericht
Zijn we niet te streng voor onszelf?
Volgend bericht
Vraag om advies; niet om feedback!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu