Kansen van empathie op de werkvloer

Empathie op de werkvloer kan veel doen voor de prestaties van uw bedrijf. Er zijn verschillende vormen van empathie. Wanneer deze een rol spelen op de werkvloer, vooral ook in de manier van leidinggeven, dan wordt het beste uit medewerkers gehaald. Dit betekent dat de prestaties van medewerkers verbeteren en uiteindelijk worden zo de bedrijfsprestaties ook geoptimaliseerd. Bestaat er weinig tot geen empathie op de werkvloer? Dan resulteert dit vaak in ontevreden en ongemotiveerde medewerkers.

Diverse vormen van empathie op de werkvloer

Empathie heeft alles te maken met invoelend vermogen. Het is goed om nader kennis te maken met deze verschillende vormen, zodat u er effectief mee aan de slag kunt. EarlyBridge geeft u inzicht in drie vormen van empathie die u kunt ontwikkelen op de werkvloer voor betere prestaties van uw medewerkers. We hebben het dan over compassie gedreven empathie, emotionele empathie en cognitieve empathie.

1. Compassie gedreven empathie

Veel mensen zijn dagelijks bezig met compassie gedreven empathie zonder zich hier bewust van te zijn. Het is ons zo aangeleerd, bijvoorbeeld in de jeugd, of we hebben het onszelf ‘eigen’ gemaakt in een bepaalde fase van het leven. Het openhouden van een deur voor iemand anders is een mooi voorbeeld van compassie gedreven empathie. Het heeft alles te maken met het aanbieden van hulp aan anderen zonder dat hiernaar gevraagd wordt. Dit zijn vaak kleine gebaren, maar dit hoeft niet. Compassie gedreven empathie is belangrijk om de werkvloer, zeker omdat het medewerkers het gevoel geeft dat zij er nooit alleen voor staan.

2. Emotionele empathie

Medewerkers presteren beter wanneer zij het gevoel hebben dat zij een vertrouwensband ervaren met de leidinggevende. Een leidinggevende kan deze band ontwikkelen door middel van emotionele empathie. Hierbij worden de emoties van een ander ervaren, waardoor hier een reactie op wordt gegeven. Krijgt u zelf wel eens tranen in de ogen wanneer u iemand anders ziet huilen? Voelt u zichzelf wel eens boos worden als u ziet hoe boos een ander is, bijvoorbeeld over onrecht wat hem of haar is aangedaan? Dit zijn voorbeelden van emotionele empathie. Het versterkt de onderlinge band en dat is precies wat medewerkers nodig hebben.

3. Cognitieve empathie

Cognitieve empathie heeft, zoals de naam het al aangeeft, vooral te maken met gedrag. Op de werkvloer is dit ook heel belangrijk. Door middel van cognitieve empathie kan een leidinggevende ontdekken hoe een medewerker denkt, hoe deze zich voelt en in welk perspectief deze medewerker zich bevindt. Is dit een onfunctioneel perspectief? Dan kan de leidinggevende coachen om te proberen het perspectief van de medewerker om te buigen naar een functioneel perspectief.

Empathie op de werkvloer ontwikkelen

Empathie is belangrijk op de werkvloer. Het zorgt ervoor dat medewerkers zich gehoord en begrepen voelen, dat zij er echt toe doen. Het gaat om een gevoel van betrokkenheid van het bedrijf bij de medewerkers. Uiteindelijk verhoogt empathie de werktevredenheid en het werkplezier, waardoor werknemers productiever en gemotiveerder worden. Wilt u de empathie op de werkvloer ontwikkelen? EarlyBridge ondersteunt u graag. Neem gerust eens vrijblijvend contact op voor meer informatie of advies.

Vorig bericht
5 Veranderingen in klantverwachtingen door COVID-19
Volgend bericht
Tips voor een klantvriendelijker callcenter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.