Hoe neemt u uw medewerkers mee in de veranderingen door Corona?

Reboarding kent ineens een hele andere betekenis. Normaal gesproken spreken we van reboarding wanneer een medewerker na langere periode van afwezigheid weer terugkeert op de werkvloer. Dit is nu, na de coronacrisis ook het geval. Toch is het anders. Vaak gaat het namelijk om een terugkeer na een langdurige klus op een externe locatie, na zwangerschapsverlof of bijvoorbeeld na ziekte. Nu hebben we het over reboarding na een crisis die het hele bedrijf heeft stilgelegd. Dat is andere koek! Hoe neemt u uw werknemers mee in de veranderingen die door corona zijn ontstaan? EarlyBridge geeft u 5 praktische tips.

1. Bespreek de veiligheid op het werk

Veel mensen hebben de coronacrisis als een zeer angstige periode ervaren. Er zullen dan ook ongetwijfeld werknemers zijn die het eng vinden om weer in het bedrijf aanwezig te zijn. Het is daarom goed om de veiligheid op het werk te bespreken. Op welke manier worden risico’s tot een minimum gereduceerd? Welke maatregelen zijn er genomen en wat kunnen werknemers zelf doen om hun veiligheid in het bedrijf (en daarbuiten) te verhogen?

2. Denk na over mogelijkheden tot thuiswerken

Het KiM, ofwel het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, heeft onderzoek gedaan naar het thuiswerken. Hieruit blijkt dat 25 procent van de werknemers die thuis werken erover nadenkt om dit, geheel of gedeeltelijk, te blijven doen in de toekomst. Als werkgever is het goed om hierbij stil te staan en na te denken over de mogelijkheden. Maak het bespreekbaar en bekijk de mogelijkheden voor medewerkers die liever thuis willen blijven werken.

3. Zie de werknemers als nieuwe personeelsleden

Nieuwe personeelsleden krijgen een behandeling die bij hen past. Zij worden wegwijs gemaakt in het bedrijf, worden goed ingewerkt en er wordt voor gezorgd dat zij goed bekend zijn met de werkwijzen van de onderneming. Het bedrijf is tijdens de corona crisis veranderd en de kans is groot dat de werkwijze ook aangepast is. Daarom is het aan te raden om de terugkerende werknemers te behandelen als nieuwe personeelsleden.

4. Organiseer persoonlijke gesprekken

We hebben allemaal in hetzelfde schuitje gezeten tijdens de corona crisis, maar toch heeft deze crisis op iedereen een heel andere uitwerking. De periode is door iedereen anders ervaren en iedereen heeft ander verdriet te verwerken gekregen. U kunt hierbij stilstaan door met iedere werknemer een persoonlijk gesprek te organiseren. Vraag aan uw medewerkers hoe het met hen gaat en bespreek hoe zij de afgelopen periode hebben beleefd. Dit maakt het ook makkelijker om de pijnpunten boven tafel te krijgen.

5. Maak de ervaring zo positief mogelijk

Sommige medewerkers staan te springen om weer aan de slag te gaan. Andere werknemers staan met flinke tegenzin weer op de werkvloer, bijvoorbeeld omdat zij nog angstig zijn of zich grote zorgen maken over hun veiligheid. Luister naar iedereen en zorg ervoor dat de terugkeer door iedereen zo positief mogelijk wordt ervaren. Neem de tijd om even samen te zijn, indien nog nodig wel op veilige afstand, en gun de werknemers de tijd om weer aan het bedrijf en elkaar te wennen. Door de terugkeer zo positief mogelijk te maken zorgt u ervoor dat de maximale prestaties ook weer sneller worden bereikt.

Een optimale employee experience realiseren

Het is aan u als werkgever om te zorgen voor een optimale employee experience. Dit is niet eenvoudig. U heeft immers zelf ook niet eerder te maken gehad met een terugkeer na een heftige crisis als de coronacrisis. EarlyBridge staat klaar om u te ondersteunen. Wilt u meer weten over wat wij voor u kunnen betekenen als het gaat om het optimaliseren van de employee experience? Neem dan gerust contact met ons op.

Vorig bericht
Boektip: Turn the ship around – Leiders creëren leiders
Volgend bericht
Medewerkers weer terug naar kantoor: zo laat u het goed verlopen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.