4 Fases van vertrouwen voor succes!

Teams behalen meer succes wanneer de teamleden op elkaar kunnen vertrouwen, in iedere situatie. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd eenvoudig om een goede vertrouwensband te creëren binnen een team. Om een optimaal vertrouwen te realiseren moeten er 4 fases worden doorlopen. Wat die vier fases zijn bespreken we in dit blog.

Optimaal vertrouwen creëren binnen het team

Dr. Britt Andreatta, een thought leader in leren en leiderschap, heeft een model ontwikkeld voor het realiseren van vertrouwen binnen een team. Het model bestaat uit 4 lagen, ook wel 4 fases. Wanneer de laatste fase is bereikt en voldaan, dan is er sprake van een optimaal vertrouwen binnen het team en dit is nodig voor succes. De fases zijn: Belonging, Bonding, Collaborating en Peak Performing. Wij nemen ze graag met u door.

Belonging

Belonging is de eerste fase, waarin er een basis wordt gelegd voor het opbouwen van vertrouwen door voor ieder teamlid het gevoel te creëren dat hij of zij erbij hoort.

Bonding

Fase 2 is bonding, ofwel het scheppen van een onderlinge band. Het is belangrijk om een band te hebben met alle andere teamleden om een goed vertrouwen te kunnen ontwikkelen.

Collaborating

Collaborating is samenwerking en hier bestaat de derde fase uit. Een Agile werkwijze is hier een uitstekend voorbeeld van. Het gaat om richting geven, ruimte bieden en resultaat vragen. Uiteindelijk gaat het om het creëren van een goed ritme binnen het team, waar iedereen zich bij aan kan sluiten.

Peak Performing

De laatste fase is Peak Performing, waarbij ieder teamlid het gevoel ontwikkelt dat er collectief meer bij wordt gedragen dan individueel. Hierdoor ontstaat er het idee dat het team als één veel meer voor elkaar krijgt dan ieder teamlid op zich.

Succesvolle teams realiseren een beter klantcontact

Teamleden die uitstekend op elkaar zijn ingespeeld en het volste vertrouwen hebben in elkaar zorgen voor een veel beter klantcontact dan teams die onvoldoende op elkaar kunnen rekenen. Wilt u uw klantcontact verbeteren? Volg een training, workshop of neem contact op voor advies op maat.

 

Vorig bericht
Betere klantervaring? De klant betaalt er graag voor!
Volgend bericht
Micro-learning: verhoog de relevantie en herkenbaarheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.