Aanvraag Individuele coaching
Uw klantenservice speelt een belangrijke rol in het succes van uw bedrijf. Al jaren trainingen wij o.a. klantenservice teams om betere service te verlenen. Helaas zien en horen we dat niet ieder bedrijf investeert in haar medewerkers.
Welke factoren gaan er mis bij een slechte klantenservice? Wij hebben een rondvraag gedaan bij onze trainers en zij kwamen met deze 8 factoren. Aan u de taak om hieraan te gaan werken!
Als er iets is dat veel frustratie onder klanten veroorzaakt, dan is het wel een gebrek aan beschikbaarheid. Wanneer klanten te lang moeten wachten aan de telefoon, bij live chat of om een mail terug te krijgen, dan verlaagt dit de tevredenheid over uw klantenservice bijzonder snel. Eigenlijk moet u 24/7 aanwezig zijn in deze tijd, met voldoende medewerkers om lange wachttijden voor klanten te voorkomen.
Wanneer de statistieken niet worden bijgehouden en geanalyseerd, dan wordt het nooit duidelijk waar de verbeterpunten liggen. Diverse statistieken zijn belangrijk, waaronder uiteraard ook de eerste reactietijd uit punt 1. Als u de richting niet weet, dan vindt u uw bestemming niet. Volg de prestaties en statistieken dus altijd om uw klantenservice steeds te kunnen optimaliseren. Veel bedrijven houden alles bij, maar doen er niets mee. Analyseer de data en maak er concrete acties van.
Dit is één van de belangrijkste factoren die de klanttevredenheid negatief beïnvloeden. Het is fantastisch als klanten niet lang hoeven te wachten om een medewerker te spreken te krijgen, maar als deze medewerker het probleem vervolgens niet op kan lossen eindigt het toch in een negatieve ervaring. Zorg er altijd voor dat uw servicemedewerkers optimaal getraind zijn.
Klanten willen graag begrepen worden door een klantenservice. Zij willen merken dat de servicemedewerker het probleem begrijpt, snapt dat het heel vervelend is en zich daarom snel inzet om een oplossing te vinden. Emotie is de sleutel tot succes als het om de klantenservice gaat. Een gebrek aan empathie van servicemedewerkers zorgt vrijwel altijd voor grote ontevredenheid bij uw klanten.
We leven in een tijd waarin social media een grote rol spelen, zeker voor bedrijven die klanten een optimale customer experience willen bieden. Wilt u een optimale klantenservice bieden? Dan heeft u zeker een webcare team op social media nodig. Een gebrek aan mogelijkheden om via social media contact op te nemen met de klantenservice zorgt ervoor dat u klanten kwijtraakt.
Weet u dat servicemedewerkers die de beschikking hebben over voldoende tools en technologie veel meer tevreden zijn over het werk dat zij doen? De werktevredenheid verhoogt met maar liefst 51 procent, terwijl klanten veel voordeel ervaren van deze tools en technologie. Zorg altijd voor de nodige technologie, voor zowel uw medewerkers als uw klanten.
Teamwork is altijd belangrijk, op iedere afdeling van iedere organisatie. Wanneer er geen goed teamwork bestaat op de serviceafdeling, dan gaat dit ten koste van de klanttevredenheid. In de meeste gevallen duurt het oplossen van problemen hierdoor namelijk aanzienlijk langer.
Klantenservicemedewerkers verliezen sneller hun productiviteit dan medewerkers op andere afdelingen. Dit is niet vreemd. Deze medewerkers krijgen immers het meest te maken met klachten, problemen en negatieve interacties. Het is aan u om te zorgen voor de nodige motivatie en een goed beheer van de werktijden van deze medewerkers. Zo kunt u voorkomen dat een gebrek aan productiviteit en motivatie een negatieve invloed heeft op het klantcontact.
Komen bepaalde punten u bekend voor en merkt u dat het klantcontact niet zo goed is als het zou moeten zijn? Een positieve customer experience is erg belangrijk voor uw bedrijf. EarlyBridge helpt u om het klantcontact effectief te verbeteren. Volg dan een workshop of neem contact met ons op voor meer informatie of advies.
Ben jij geĆÆnteresseerd in Teaming en wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies.
In de onbevreesde organisatie bespreekt Amy Edmondson in drie delen de kracht, de toepassingen op het werk en de creatie van een onbevreesde organisatie, een organisatie waarin het leiderschap een veilige ruimte creƫert voor diversiteit en inclusie. Dit speelt een sleutelrol in organisaties die zich willen richten op groei, duurzaamheid en innovatie. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.De onbevreesde organisatie
Extreme Teaming is een boek met een actuele boodschap die de kern blootlegt van succesvolle bedrijfsvoering: vertrouwen creƫren en kaders zetten. Stap voor stap leggen de auteurs hoe leiders via Teaming succesvol kunnen bijdragen aan de bedrijfsvoering op het gebied van innovatie, productiviteit en conflictoplossing. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Extreme Teaming
Teaming is gebaseerd op het idee dat we, in een complexe omgeving met uitdagende opdrachten en een continu veranderende klantvraag, nooit meer uit kunnen gaan van statische concepten. We hebben alles en iedereen nodig om innovaties te doen, om resultaten te boeken en om mensen betrokken te laten zijn. Leiders worden uitgedaagd zowel op het gebied van motiveren als faciliteren. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Teaming
Als leiders verandering willen faciliteren en de ontwikkeling van individuen en teams stimuleren dan heb je gedeelde beelden nodig. Overeenstemming over modellen en concepten waardoor de discussie effectiever kan worden gevoerd, snelheid in besluitvorming wordt gerealiseerd en de verbinding tussen mensen tot stand kan komen.
Het versterken en ontwikkelen van aanpassingsvermogen. Motiveren van mensen door aandacht te besteden aan het versterken van kennis en vaardigheden. Daarbij is voor Teaming leidend dat de focus ligt op wendbaarheid als kerncompetentie. Wendbare individuen en teams leiden in Teaming tot het optimaal gebruik van informatie en kwaliteiten. Daarbij worden statische modellen losgelaten.
Teaming valt of staat bij de inbreng van kennis, vaardigheden en expertise van binnen en buiten bestaande teams. Inbreng van mensen die meningen willen geven, vragen durven stellen en uitdagingen doen. Daarvoor creƫert een leider de atmosfeer waarin dit mogelijk is. Oprechte nieuwsgierigheid en continu leren zijn de leidende begrippen hierin.
Mensen motiveren en de focus op relaties en communicatie leggen kan alleen als er een visie als het fundament onder een beweging. Mensen hebben als individu en als teamlid een perspectief nodig om keuzes te kunnen maken en commitment te laten zien. Vooral het omarmen van het waarom achter een visie is daarbij van belang. Niet het corporate papier maar het eigen verhaal is daarbij leidend