Hoe kunnen energiebedrijven de klantrelatie verbeteren?

Energiebedrijven hebben met veel uitdagingen en veranderingen te maken in deze tijd. U kunt hierbij denken aan het aanpassen van het verdienmodel, het verhogen van de wendbaarheid en verduurzaming. De inkomsten lopen bij veel energiebedrijven terug. Er vinden dan ook meer fusies en overnames plaats dan ooit tevoren. Voor energiebedrijven is het daarom belangrijk om te zorgen voor optimale klantrelaties. In de praktijk blijkt dit lang niet altijd mee te vallen. EarlyBridge geeft inzicht én tips.

Waar lopen energiebedrijven tegenaan?

Zoals gezegd hebben energiebedrijven met veel grote uitdagingen te maken. Zij moeten bijvoorbeeld afscheid nemen van het verdienmodel waar zij jarenlang succesvol mee hebben gewerkt. Er moeten nieuwe producten en diensten worden ontwikkeld, er zijn nieuwe oplossingen nodig op meerdere vlakken en er moet veel aandacht worden besteed aan de verduurzaming van Nederland. Ook moeten energiebedrijven opboksen tegen een veel grotere concurrentie. Er zijn op dit moment vier maal meer energiebedrijven dan in 2001. Dit maakt consumenten beweeglijk. Ze stappen makkelijker en sneller over naar een andere energiemaatschappij. Jaarlijks wisselt 1 op de 5 huishoudens van energieaanbieder.

Te weinig kennis van de klanten

Een groot struikelblok voor energiebedrijven is wel dat er nauwelijks sprake is van een relatie met de klanten. De klantkennis is sterk beperkt, terwijl het nu juist belangrijker wordt om naar klanten te luisteren en de service steeds verder te verbeteren naar de klant toe. Energiebedrijven worden groter en klantenbestanden groeien, waardoor er steeds minder aandacht is voor de klanten die zich in dat groeiende klantenbestand bevinden. Wanneer energiebedrijven contact hebben met klanten, dan is dit contact gefocust op het laten afsluiten van een leveringsovereenkomst en niet op de behoeften van de klant.

Waar moeten energiebedrijven op focussen?

Energiebedrijven raken steeds verder verwijderd van hun klanten en dat gaat de verkeerde kant op. Wat zouden energiebedrijven nu kunnen doen? Op de eerste plaats zouden zij kunnen zorgen voor meer inzicht in de behoeften en het gedrag van klanten c.q. consumenten. Zij kunnen met data aan de slag om vast te stellen wat zij zouden kunnen veranderen om nader tot de klanten te komen en daadwerkelijk te verbinden met deze klanten. Ook voor energiebedrijven, die duizenden klanten hebben, is het heel belangrijk om te zorgen voor loyale, sterke klantrelaties.

Wilt u het klantcontact ook verbeteren?

Het verbeteren van het klantcontact is eigenlijk voor ieder bedrijf belangrijk, vooral omdat het klantcontact een grote rol speelt in het uiteindelijke succes van de onderneming. Is optimaal klantcontact voor u ook belangrijk of wilt u zorgen voor effectieve verbetering van het klantcontact? Dan kan EarlyBridge u ondersteunen. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij helpen u graag verder.

Vorig bericht
Productiviteit in kantoortuinen erg laag
Volgend bericht
Veel gemeenten niet klaar voor digitale trends

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.