Employee journey is de start van de customer journey

Veel bedrijven focussen op het optimaliseren van de customer journey. Dit is natuurlijk uitstekend, want het is belangrijk om de customer journey zo goed mogelijk in te richten. Toch vergeten bedrijven vaak waar het beginpunt ligt. Het is namelijk zo dat een optimale customer journey begint bij een optimale employee journey. Deze employee journey start al vóórdat een werknemer daadwerkelijk in dienst van het bedrijf is.

Het begint allemaal bij de medewerker

We kennen natuurlijk allemaal leiderschap goeroe Simon Sinek wel. Ook hij deed eens een uitspraak waaruit af te leiden valt dat een goede customer journey start bij een goede employee journey. Hij zei namelijk: “Customers will never love a company until the employees love it first.” Vrij vertaald: klanten zullen nooit van een bedrijf houden als de medewerkers er niet eerst van houden. Zo is het precies.

Misschien heeft u het zelf al eens meegemaakt. U heeft een klantenservicemedewerker aan de telefoon gehad en direct nadat u de telefoon neerlegt denkt u ‘die heeft geen plezier in zijn werk’. Dit idee is belangrijk, want het zegt alles over hoe belangrijk de employee journey voor de customer journey is.

De employee journey hoort van A tot Z goed te zijn

Blije medewerkers maken blije klanten. Het is belangrijk dat bedrijven optimale aandacht besteden aan de employee journey, zodat zij van een goede werknemersreis kunnen profiteren bij het verzorgen van een goede klantreis. De employee journey begint al bij het werven van nieuwe medewerkers. De employee journey start optimaal positief wanneer het recruitment goed is. Vervolgens zijn de eerste 100 dagen van de medewerker binnen het bedrijf cruciaal.

Zorg voor optimale, oprechte aandacht en leer de medewerker goed kennen. Deze medewerker hoort bovenaan de prioriteitenlijst te staan, net als alle andere medewerkers die actief zijn voor het bedrijf. Personeel komt op de eerste plaats, punt. Zorg voor tevreden medewerkers, zodat zij optimaal bijdragen aan het realiseren van een optimale customer journey.

De employee journey stopt niet

Veel bedrijven verliezen een medewerker uit het oog wanneer deze het bedrijf verlaat. Zij kiezen ervoor om de employee journey hier te laten stoppen. U behaalt meer voordeel wanneer u de employee journey door laat lopen. Volg de medewerker, bijvoorbeeld op social media, en neem nog eens contact op om te vragen hoe het gaat. Zo blijft de ex-medewerker, ondanks het vertrek, betrokken bij het bedrijf. Wellicht keert de werknemer in de toekomst terug naar het bedrijf. Voormalig medewerkers kunnen uitstekende ambassadeurs voor uw bedrijf zijn, maar dan is het wel aan u om de employee journey voort te laten duren na hun vertrek.

EarlyBridge verbetert beide journeys

Wilt u zorgen voor een optimale customer journey? Zorg dan eerst voor een optimale employee journey. EarlyBridge is er om u hierin te ondersteunen. Wij bieden mogelijkheden om zowel de customer journey als de employee journey te optimaliseren. Wilt u hier meer over weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Vorig bericht
Boektip: The Power of Habit – Waarom doen we wat we doen?
Volgend bericht
Empathie bij klantenservice medewerkers kan beter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.