Durf feedback te geven en te ontvangen

Feedback geven en ontvangen op de werkvloer is heel belangrijk om uiteindelijk de werkprestaties te verbeteren. Toch doen we het liever niet dan wel. Het is vaak lastig om op een effectieve manier feedback te geven en misschien nog wel moeilijker om dit te ontvangen van een collega of leidinggevende. EarlyBridge deelt een aantal interessante gedachten over het geven en ontvangen van feedback.

Start positief

Begin altijd met datgene wat je in positieve zin is opgevallen als u feedback geeft. Dit zorgt ervoor dat de ontvanger in een zogenaamde “luisterstand” komt. Iedereen hoort nu eenmaal graag wat er goed is gegaan. Het zorgt ook voor een positieve denkrichting bij jezelf. Dit is minstens zo belangrijk als datgene wat eventueel anders zou kunnen. Als je dit niet gewend bent, zul je merken als je het vaker doet, je ook steeds makkelijker positief zult starten.

Spreek altijd waardering uit

Feedback is een kans om jezelf te ontwikkelen en de onderlinge relatie te verbeteren. Spreek uit dat je het waardeert dat je collega eerlijke feedback geeft. Oprechte feedback is een cadeau, dus bedank! Iemand heeft immers de moeite genomen om je iets terug te geven. De kans is groot dat als je je waardering uitspreekt mensen ook vaker geneigd zijn om jou feedback te geven.

Hou het bij jezelf

Als je spreekt vanuit de IK-vorm, spreek je vanuit je eigen perspectief. Je blijft weg van een oordeel, goed of fout. Je creëert ruimte voor iemand om het anders te doen naar aanleiding van jouw waarneming, door te delen wat het met jou doet. Vraag of de ander het herkent.

Op deze manier zullen mensen minder direct in de verdediging te schieten en een discussie aangaan. Je geeft hierdoor meer het gevoel dat je het beste met iemand voor hebt.

Wees concreet en specifiek

Geef specifiek en concreet terug wat je hebt waargenomen, dus wat je hebt gezien, gehoord of je is opgevallen. Op deze manier kan iemand makkelijke herkennen wat je bedoelt. Probeer daarbij vooral te letten op veranderbaar gedrag. Immers, iets wat iemand niet kan veranderen is minder zinvol om terug te geven. Ontvang je feedback waarvan je niet helemaal begrijpt wat er nu bedoeld wordt? Vraag dan om specifiekere feedback.

Doe iets met feedback

Ontvang je feedback? Dan hoeft u hier niet direct mee aan de slag te gaan. Het is goed om eerst eens te kijken in hoeverre de feedback herkent. Gaat het om feedback waar u iets mee kunt? Ga er dan zo snel mogelijk mee aan de slag. Is het onduidelijk? Stel dan een vraag. Wanneer u erg chagrijnig wordt van de feedback, dan is het vaak verleidelijk om er niets mee te doen. Weet dat het een natuurlijke reactie is om niet altijd direct open te staan en huppelend aan de slag te gaan met verbeterpunten. Neem de tijd om het even tot je door te laten dringen, maar probeer er altijd iets mee te doen.

Feedback verbetert de processen

Feedback is heel belangrijk om taken, processen en onderlinge banden te verbeteren. Wel is het natuurlijk noodzakelijk dat feedback op een eerlijke en vooral respectvolle wijze wordt gegeven én ontvangen. Dit zorgt voor ontwikkeling. EarlyBridge helpt uw bedrijf graag als het gaat om ontwikkeling, onder meer door middel van trainingen en workshops. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Vorig bericht
Zet 3D in voor een betere aankoop ervaring
Volgend bericht
Pop-up locaties zijn niet altijd nodig voor klantervaring

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.