Data intern delen draagt bij aan betere customer experience

Het intern delen van data zorgt voor meer optimalisatiemogelijkheden als het gaat om de customer experience. De beste customer experience kan worden geboden wanneer alle afdelingen binnen een bedrijf precies weten wat potentiële klanten zien, verwachten en willen. Helaas is het vaak zo dat alleen de afdeling die direct met klanten in contact staat dit goed weet. Informatie wordt niet of onvoldoende intern gedeeld, waardoor de beste customer experience niet bereikt kan worden.

Iedere afdeling moet de stem van de klant kennen

Om de beste customer experience te kunnen bieden is het belangrijk om een goed B2B klantbelevingsonderzoek uit te voeren. Goed uitgevoerd B2B-klantbelevingsonderzoek biedt een duidelijk begrip van de stem van de klant, ook wel de VOC genoemd. Hierbij worden alle soorten klanten nader onder de loep genomen. Dat zijn huidige, potentiële en concurrerende klanten. Dit begrip van de VOC is nodig om veelvoorkomende valkuilen op het gebied van verkoop, marketing, product en zakelijk leiderschap te vermijden.

Het bewustzijn van uw klanten

Weet u hoe klanten zich bewust worden van uw merk? Weet u waar klanten naar zoeken om een oplossing bij uw bedrijf te vinden? Wanneer u één van deze vragen ontkennend heeft moeten beantwoorden, dan gaat er in de basis al iets niet goed. Het kan zomaar zijn dat uw klanten kijken naar de top 10 lijsten van brancheblogs, terwijl u concentreert wat analisten u aan informatie bieden. Op deze manier komen klant en bedrijf nooit bij elkaar. Onderzoek naar de B2B-klantervaring op het traject van de koper kan u helpen uw inspanningen te richten op waar ze er het meest toe doen. Alleen op die manier kunt u de informatie omzetten in optimalisaties binnen het CX proces.

Alle afdelingen horen mee te doen

Iedere ondernemer wil het bedrijf laten groeien. Dit lukt alleen wanneer de customer experience uitstekend is. Alle afdelingen dragen een steentje bij en dat betekent ook dat alle afdelingen inzicht moeten hebben in de VOC. De verkoopafdeling kan gewoonweg niet de enige afdeling zijn die rechtstreeks van klanten hoort. Andere afdelingen zijn verantwoordelijk voor hun deel, en dat deel moet aansluiten bij een perfecte CX. Denk bijvoorbeeld aan relatiebeheerders, bedrijfsleiders, productontwikkelaars en marketing professionals. Zij kunnen alleen de beste bijdrage aan de perfecte CX leveren wanneer zij optimaal inzicht in de VOC hebben.

Deel data en verbeter uw customer experience

U kunt de customer experience optimaliseren door data intern te delen met de diverse afdelingen, dus ook met de afdelingen die niet direct in contact staan met de klant. Het klantcontact moet goed zijn, uiteraard, maar er is nog zo veel meer dat meespeelt. Wilt u zorgen voor een effectieve, optimale customer experience? EarlyBridge helpt u graag! Voor meer informatie en advies kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

Vorig bericht
Verbeter de digitale experience in tijden van crisis
Volgend bericht
4 op de 5 Nederlanders luistert slecht in een gesprek

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.