Aanvraag Individuele coaching
Het bieden van een optimale customer service in de kerstperiode is voor veel bedrijven een uitdaging. Er zijn bedrijven die het in die feestelijke periode rustiger hebben, terwijl andere ondernemingen het aanzienlijk drukker hebben. In beide gevallen moet de klantenservice hier natuurlijk goed op worden aangepast en dit moet u ook duidelijk communiceren.
Ook tijdens de kerstperiode hebben klanten vragen, willen ze advies of hebben ze klachten. Als u als bedrijf onbereikbaar bent, dan geeft dit een slechte klantervaring. Communiceer wanneer uw medewerkers bereikbaar zijn! Dat is een van de belangrijkste tips. In dit blog delen we nog 5 tips voor een goede customer service tijdens de kerstperiode.
Om de customer service goed te kunnen inrichten is het belangrijk om te weten wat u kunt verwachten. Pak de gegevens van vorig jaar er eens bij van december en januari. Bekijk wat het volume was, maar controleer ook of er veranderingen waren in de manier waarop men contact opnam met de klantenservice. Verschoof dit bijvoorbeeld van voornamelijk telefonisch naar de mail of social media? Door goed te weten wat u kunt verwachten kunt u hier beter op inspelen.
Zeker wanneer de kerstperiode drukker is dan gewoonlijk is het belangrijk om extra goed te zorgen voor de klantenservicemedewerkers. Vaak krijgen zij te maken met klanten die meer gestrest zijn dan gewoonlijk. Dit betekent in de regel dat de customer service medewerkers het zwaar te verduren krijgen. Maak de dagen van deze medewerkers een stuk aangenamer met een persoonlijk bedankje, met iets lekkers op het bureau, met een schouderklopje of gewoon een fijn gesprekje op zijn tijd.
Een boostsessie voor de servicemedewerkers kan geen kwaad. We benoemden het net al even: rond de kerstperiode ervaart iedereen meer stress dan gewoonlijk. Dit zorgt gemakkelijk voor frustraties en al die negatieve gevoelens worden afgevuurd op de servicemedewerkers. Hoe gaan deze medewerkers hiermee om? Hoe zorgen zij toch voor een positieve toon in het gesprek en ā heel belangrijk ā voor een positieve afloop voor beide partijen? Veel servicemedewerkers vinden een boost op dit vlak prettig.
In de kerstperiode lopen de zaken vaak net even anders dan anders. Dit kan er ook voor zorgen dat er fouten worden gemaakt die normaal gesproken niet voorkomen. Iets wat u niet wilt in deze periode is een crisis. Zorg daarom voor een plan voor iedere mogelijke situatie. Als er iets heel erg mis gaat, wie moet het frontliniepersoneel dan benaderen? Hoe moet het opgelost worden op een manier zodat de klanten er geen last van hebben? Breng alles in kaart en stel servicemedewerkers op de hoogte van de plannen.
Veel bedrijven kiezen ervoor om de openingstijden van de klantenservice te veranderen tijdens de kerstperiode. Daarnaast kunnen er veranderingen zijn in de bereikbaarheid. Het is mogelijk dat klanten iets langer moeten wachten door een grotere drukte aan de lijnen of op de chat, bijvoorbeeld. Zorg voor een optimale communicatie over eventuele wijzigingen in het schema of de bereikbaarheid naar de klanten toe.
Is uw klantenservice nog niet helemaal klaar voor de kerstperiode of voor 2019? Dan begint de tijd nu toch wel te dringen! De decembermaand krabbelt dichterbij. EarlyBridge kan u helpen om de customer service een boost te geven. Ontdek onze mogelijkheden online of neem vrijblijvend contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.
Ben jij geĆÆnteresseerd in Teaming en wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies.
In de onbevreesde organisatie bespreekt Amy Edmondson in drie delen de kracht, de toepassingen op het werk en de creatie van een onbevreesde organisatie, een organisatie waarin het leiderschap een veilige ruimte creƫert voor diversiteit en inclusie. Dit speelt een sleutelrol in organisaties die zich willen richten op groei, duurzaamheid en innovatie. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.De onbevreesde organisatie
Extreme Teaming is een boek met een actuele boodschap die de kern blootlegt van succesvolle bedrijfsvoering: vertrouwen creƫren en kaders zetten. Stap voor stap leggen de auteurs hoe leiders via Teaming succesvol kunnen bijdragen aan de bedrijfsvoering op het gebied van innovatie, productiviteit en conflictoplossing. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Extreme Teaming
Teaming is gebaseerd op het idee dat we, in een complexe omgeving met uitdagende opdrachten en een continu veranderende klantvraag, nooit meer uit kunnen gaan van statische concepten. We hebben alles en iedereen nodig om innovaties te doen, om resultaten te boeken en om mensen betrokken te laten zijn. Leiders worden uitgedaagd zowel op het gebied van motiveren als faciliteren. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Teaming
Als leiders verandering willen faciliteren en de ontwikkeling van individuen en teams stimuleren dan heb je gedeelde beelden nodig. Overeenstemming over modellen en concepten waardoor de discussie effectiever kan worden gevoerd, snelheid in besluitvorming wordt gerealiseerd en de verbinding tussen mensen tot stand kan komen.
Het versterken en ontwikkelen van aanpassingsvermogen. Motiveren van mensen door aandacht te besteden aan het versterken van kennis en vaardigheden. Daarbij is voor Teaming leidend dat de focus ligt op wendbaarheid als kerncompetentie. Wendbare individuen en teams leiden in Teaming tot het optimaal gebruik van informatie en kwaliteiten. Daarbij worden statische modellen losgelaten.
Teaming valt of staat bij de inbreng van kennis, vaardigheden en expertise van binnen en buiten bestaande teams. Inbreng van mensen die meningen willen geven, vragen durven stellen en uitdagingen doen. Daarvoor creƫert een leider de atmosfeer waarin dit mogelijk is. Oprechte nieuwsgierigheid en continu leren zijn de leidende begrippen hierin.
Mensen motiveren en de focus op relaties en communicatie leggen kan alleen als er een visie als het fundament onder een beweging. Mensen hebben als individu en als teamlid een perspectief nodig om keuzes te kunnen maken en commitment te laten zien. Vooral het omarmen van het waarom achter een visie is daarbij van belang. Niet het corporate papier maar het eigen verhaal is daarbij leidend