In de wereld van mode vinden er voortdurend verschuivingen plaats. Deze branche behoort tot de eerste branches die online actief waren. Er zijn dan ook eindeloos veel online modewinkels te vinden. Deze modewinkels hebben zich in het verleden voornamelijk gericht op vrouwen. In hun ogen zijn dames en mode onlosmakelijk met elkaar verbonden. Is dit wel een juiste gedachte? Hebben mannen geen invloed in de customer journey?

Uit een recent onderzoek blijkt dat mannen grotere influencers zijn als het gaat om de aankoop van kleding van een vrouw. Zij zijn namelijk trendgevoeliger dan de dames. Dit blijkt uit een survey van No Ties, uitgevoerd onder 1.200 heren en dames, gericht op drie verschillende fases binnen de klantreis. Hieronder bespreken we de drie fases.

Fase 1: Awareness

De eerste fase van de customer journey die nader onder de loep werd genomen is de fase Awareness. Hier is de fysieke winkel nog altijd sterker dan de online modeshop. De webwinkel is populairder wanneer het gaat om de oriëntatie, maar uiteindelijk wint de echte winkel het op dit vlak. Het onderzoek laat zien dat 25 procent van de mannelijke millennials direct aan de slag gaat met nieuwe modetrends. Dit percentage ligt lager bij de dames, waardoor de heren kunnen worden gezien als de echte trendsetters.

Fase 2: Consideration

Het maken van keuzes verloopt ook niet hetzelfde onder mannen en vrouwen. Als vrouwen kleding, schoenen of accessoires kopen, dan vinden zij het comfort en de prijs de belangrijkste factoren bij het maken van keuzes. De heren hechten hier veel minder belang aan. Binnen deze fase speelt ook het merk een belangrijke rol. Maar liefst 3 van de 5 kopers gaat uit van een voorkeur voor een bepaald merk. Dit geeft aan dat merkbekendheid voor bedrijven erg belangrijk is.

Fase 3: Purchase

De laatste fase van de customer journey die werd onderzocht is de fase waarin de aankoop daadwerkelijk plaatsvindt. De populariteit van het online winkelen naar mode blijft stijgen. Ruim 6 op de 10 consumenten koopt weleens mode online. Toch wint ook hier de fysieke winkel het, want maar liefst 96 procent van de consumenten koopt (ook) mode in de winkelstraten.

Een kleine 35 procent van de ondervraagden koopt nooit mode online. De belangrijkste reden hiervoor is het ontbreken van de mogelijkheid om iets te passen. De sfeer en beleving spelen een belangrijke rol, zowel bij de online modewinkels als in de winkelstraten.

Klantcontact blijft belangrijk

Het klantcontact is heel belangrijk voor de consument, of deze nu online naar mode shopt of liever in een fysieke winkel gaat speuren naar een nieuwe outfit. Wat vooral belangrijk is, is dat bedrijven het klantcontact afstemmen op de buyer persona, zodat er een optimale betrokkenheid bereikt kan worden. Wilt u uw klantcontact verbeteren? Volg een training, workshop of neem contact op voor advies op maat.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu