Customer experience trends in retail

Er wordt wel eens gefluisterd in sommige kringen dat het einde van de detailhandel in zicht komt, maar in werkelijkheid weten retailers heel goed bij te blijven in de digitale wereld van nu. Het draait allemaal om het leveren van de beste customer experience, passend bij de tijd van vandaag. Zo blijven klanten terugkeren en dat is de voorwaarde om overeind te blijven.

Retailers die het goed begrijpen houden vast aan specifieke trends in de markt. EarlyBridge legt er een aantal aan u voor om op in te spelen en te gaan volgen.

1. Moderne websites

Eén van de belangrijkste trends op het vlak van customer experience is wel het bieden van een website die aansluit bij de huidige behoefte van de klant. Met beeld en video materiaal kunnen klanten zicht oriënteren en producten vergelijken. Zo is een retail website met buttons naar social media kanalen tegenwoordig meer waard dan vergelijkbare sites met enkel basis contactgegevens. De verwachting is dat in 2020 ongeveer 80 procent van alle ondernemingen een chatbot op de website hebben. Dit is zeker ook een trend om aandacht aan te besteden.

2. Veel aandacht voor AI

Er gaat steeds meer aandacht uit naar AI, ook wel artificial intelligence of kunstmatige intelligentie. Hier kunnen retailers veel mee. Binnen de detailhandel kan AI namelijk op veel vlakken worden ingezet, zoals logistiek en levering, productie, betalingsdiensten en CRM. Kunstmatige intelligentie helpt bedrijven groeien door de ROI te verbeteren, door het management te ondersteunen en door de klantbetrokkenheid te verhogen.

3. Spraaktechnologie

Spraaktechnologie is natuurlijk ook helemaal van nu en retailers doen er goed aan om ermee aan de slag te gaan. We kennen allemaal wel de technologieën Google Home, Siri en Alexa. Deze varianten kennen een groeiende populariteit en dit laat de nieuwe trend zien, ook voor de detailhandel. Spraaktechnologie verandert de manier waarop mensen winkelen. Met deze technologie kunnen klanten al binnen enkele seconden in contact staan met de klantenservice en dit zorgt voor een sterke verbetering van de customer experience.

4. Omnichannel strategieën

Door omnichannel strategieën in te zetten kunnen retailers ervoor zorgen dat de belangrijkste klanten bereikt worden op meerdere contactmomenten. Consumenten hebben een steeds sterkere voorkeur voor hoe zij omgaan met bedrijven en merken, waardoor het hebben van een sterke omnichannel strategie onmisbaar wordt.

De struikelblokken omzeilen

Er zijn veel interessante trends in de wereld van customer experience in retail, maar iedere trend brengt ook struikelblokken met zich mee. Deze moeten worden omzeild om actief toe te werken naar een optimale customer experience. EarlyBridge helpt u hier graag bij. Neem gerust contact op voor meer informatie of advies.

Vorig bericht
Maak kennis met Roely van Arkel
Volgend bericht
Luisteren marketeers wel naar klanten?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu