Customer Centricity: staat de klant echt op één?

Customer Centricity wordt steeds belangrijker. Veel bedrijven ervaren dat het in deze tijd vaak makkelijker is om een klant eenmalig aan te trekken dan om deze voor langere tijd te behouden. De consument stapt makkelijk voor een volgende aankoop naar een concurrent. Om dit te voorkomen is het belangrijk om goed te focussen op Customer Centricity, ofwel het centraal zetten van je klant in elke situatie.

Langdurige zakenrelaties worden waardevoller

Steeds meer bedrijven gaan zich inzetten om klanten vooral te behouden. Waar de focus eerst lag op het binnenhalen van zo veel mogelijk klanten, waarbij het vaker om eenmalige aankopen ging, focussen bedrijven nu meer op langdurige relaties. Om langdurige, goede relaties op te bouwen met bestaande klanten is het nodig om ervoor te zorgen dat uw bedrijf Customer Centric is. Alles moet erop gericht zijn om de klant blij te maken. Hoe meer tevreden de klant is, hoe beter dit ook is voor het bedrijf.

Klanten spelen de hoofdrol in de relatie

Binnen een relatie zijn er altijd twee partijen. Echter, wanneer het gaat om een relatie tussen een klant en een bedrijf, dan speelt de klant de hoofdrol. Hier heeft u als organisatie weinig controle over. De consument van vandaag heeft de touwtjes in handen, bijvoorbeeld omdat een slechte online review al kan zorgen voor een vermagering van het imago van het bedrijf. Dit is slechts een voorbeeld. Juist omdat de consument van vandaag de hoofdrol in de relatie speelt moet alles erop gericht zijn om de relatie gezond te maken en te houden. Klanttevredenheid is een must.

Een vervelende ervaring kan u veel kosten

Wanneer een klant de ervaring met uw bedrijf als negatief ervaart, dan kan dit zeer vervelende gevolgen hebben voor uw bedrijf. Dit blijkt ook uit meerdere onderzoeken die verricht zijn. Maar liefst 86 procent van de online consumenten wil na een vervelende ervaring geen volgende aankoop doen bij hetzelfde bedrijf. Goede kans dat deze vervelende ervaring ook op social media wordt gedeeld. Dit kost u dus niet alleen een klant, maar het verlaagt direct uw imago online en gaat ten koste van toekomstige klanten.

Versterk de relatie met elk klantcontact

Een Customer Centric organisatie is zich voortdurend bewust van het feit dat ieder contactmoment met een klant van grote betekenis is voor het bedrijf. Dit ene moment, hoe kort ook, kan de relatie versterken of om zeep helpen. Customer Centric bedrijven betrekken hun klanten met regelmaat, begrijpen precies wie de klanten zijn en spelen effectief in op alle klantverwachtingen. Customer Centricity is essentieel voor ieder bedrijf, zeker voor het opbouwen van langdurige relaties die voor beide partijen waardevol zijn.

Wilt u ook meer focussen op Customer Centricity en kunt u hierbij wel wat ondersteuning gebruiken? Neem dan contact op met EarlyBridge. Wij helpen u graag verder.

Vorig bericht
Customer Experience: 10 veelgebruikte definities
Volgend bericht
Boektip: Mindhacking voor Teams – Vergroot je invloed

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.