Bedrijven promoten hun korte en heldere communicatielijnen naar de consumenten toe. Dat is natuurlijk fantastisch en vaak een USP. Alle klanten houden van transparant contact. We horen bedrijven een stuk minder over de interne communicatielijnen. Onderzoek van TrainTool heeft uitgewezen dat het hier helemaal niet zo goed mee gesteld is. Bijna de helft van de respondenten in een recent onderzoek gaf aan dat de communicatie tussen leidinggevenden en werknemers flink te wensen overlaat. Zonde, want dit heeft een negatief effect op het klantcontact.

Interne communicatieproblemen

Veel ondernemingen hebben te maken met interne communicatieproblemen. Deze komen het meest voor tussen leidinggevenden en werknemers. Volgens het onderzoek, waarvoor duizend werknemers werden ondervraagd, is 45% van de werknemers ontevreden over de communicatie met de leidinggevende(n). Maar liefst 3 op de 5 personen gaven aan dat er problemen met de leidinggevende(n) zijn die niet worden uitgesproken.

Effecten op werknemers

De onderlinge band kan een stuk beter volgens de respondenten. Er wordt geen blijk van waardering gegeven door leidinggevenden, volgens 10% van de ondervraagden, en 11% geeft aan dat er onvoldoende beschikbaarheid en aandacht bestaat. Dit zorgt er ook voor dat het voor werknemers vaak niet duidelijk is wat er nu van hen wordt verwacht door de leidinggevende(n). Dit werkt door naar de volgende communicatielijn en dit hebben bedrijven niet in de gaten. Uiteindelijk zijn het namelijk juist deze werknemers die verantwoordelijk zijn voor het onderhouden van klantcontact.

Zorg eerst voor jezelf

ā€˜Zorg eerst voor jezelf en dan pas voor een ander’. Iedereen kent de uitspraak wel. Iemand is pas goed in staat om voor een ander te zorgen wanneer deze eerst zichzelf goed verzorgd. Dit gaat ook op voor bedrijven. Wanneer de interne communicatie niet in orde is dan kan er niet worden verwacht dat de communicatie naar buiten toe, het klantcontact, wel volledig in orde is. Om het klantcontact te verbeteren moet men dus eerst naar binnen kijken en daar de manier van communiceren optimaliseren.

Kan de communicatie beter?

Een slechte communicatie tussen leidinggevenden en werknemers heeft een negatieve invloed op het klantcontact. Kan de communicatie in uw organisatie beter? Volg dan een training, workshop of neem contact op voor advies op maat.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.