Aanvraag Individuele coaching
Het sociale gedrag van mensen kan worden gestuurd, ook op het werk. Veel factoren hebben invloed op de hersenen. De werkomgeving en de sfeer heeft bijvoorbeeld invloed op ons gedrag, maar ook de manier waarop er met ons wordt omgegaan heeft zo zijn effecten. Het pijn- en pleziercentrum in het brein draait vaak overuren. Het is aan leidinggevenden om te zorgen voor een boost in het pleziercentrum en om te voorkomen dat het pijncentrum wordt aangesproken.
Dr. Rock, een ervaren neurowetenschapper, heeft een model opgesteld dat leidinggevenden kan helpen om medewerkers op de juiste manier te stimuleren, motiveren en behandelen. Wellicht is dit model iets voor uw organisatie?
Dit model wordt ook wel het SCARF-model genoemd. SCARF staat voor Status, Certainty, Autonomy, Relatedness, Fairness. We kunnen dit vertalen naar Status, Zekerheid, Autonomie, Relaties en Rechtvaardigheid. Hieronder vindt u de 5 tips die Dr. Rock geeft op basis van deze 5 factoren.
Medewerkers hebben het gevoel nodig dat zij een bepaalde status hebben. Zij moeten ergens nuttig voor zijn. Dit gevoel kan worden verhoogd door medewerkers meer verantwoordelijkheden te geven en opties aan te reiken om te blijven groeien en ontwikkelen.
Inzicht en duidelijkheid op de werkvloer is belangrijk. Medewerkers moeten zich zeker en zelfverzekerd kunnen voelen in hun werkomgeving. De leidinggevende helpt hierbij door duidelijk aan te geven wat de verwachtingen zijn en wat de doelstellingen zijn. De leidinggevende dient zo veel mogelijk onzekerheden weg te nemen.
Medewerkers hebben een zekere mate van vrijheid nodig. Het is voor de leidinggevende goed om aan te geven waar de grenzen liggen, zodat de medewerkers weten dat zij binnen deze lijnen de vrijheid hebben om zich te bewegen zoals zij dit goed achten. Denk aan het zelf kiezen van een plaats op het kantoor of het zelf indelen van werkuren en taken.
Onderlinge relaties hebben veel impact op medewerkers. Een medewerker die vaak gepest wordt op het werk zal zich hiernaar gaan gedragen. Deze medewerker gedraagt zich hierdoor heel anders dan de medewerker die populair is op kantoor. De leidinggevende moet zich opstellen als coach en mentor. Zo kan hij of zij ervoor zorgen dat de onderlinge relaties verbeteren.
Leidinggevenden moeten transparant, duidelijk en open zijn naar de medewerkers toe. Dit voorkomt dat men snel het gevoel krijgt met onrecht te maken te hebben. Medewerkers hebben het nodig om rechtvaardigheid om zich heen te hebben.
Goed leiderschap zorgt voor een betere instelling bij de medewerkers. Dit werkt door in een positiever klantcontact van hogere kwaliteit. Wilt u uw klantcontact verbeteren? Volg een training, workshop of neem contact op voor advies op maat.ĀĀ
Ben jij geĆÆnteresseerd in Teaming en wil je weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies.
In de onbevreesde organisatie bespreekt Amy Edmondson in drie delen de kracht, de toepassingen op het werk en de creatie van een onbevreesde organisatie, een organisatie waarin het leiderschap een veilige ruimte creƫert voor diversiteit en inclusie. Dit speelt een sleutelrol in organisaties die zich willen richten op groei, duurzaamheid en innovatie. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.De onbevreesde organisatie
Extreme Teaming is een boek met een actuele boodschap die de kern blootlegt van succesvolle bedrijfsvoering: vertrouwen creƫren en kaders zetten. Stap voor stap leggen de auteurs hoe leiders via Teaming succesvol kunnen bijdragen aan de bedrijfsvoering op het gebied van innovatie, productiviteit en conflictoplossing. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Extreme Teaming
Teaming is gebaseerd op het idee dat we, in een complexe omgeving met uitdagende opdrachten en een continu veranderende klantvraag, nooit meer uit kunnen gaan van statische concepten. We hebben alles en iedereen nodig om innovaties te doen, om resultaten te boeken en om mensen betrokken te laten zijn. Leiders worden uitgedaagd zowel op het gebied van motiveren als faciliteren. Na het invullen van de onderstaande velden kan u de boekbespreking als document (pdf) downloaden.Teaming
Als leiders verandering willen faciliteren en de ontwikkeling van individuen en teams stimuleren dan heb je gedeelde beelden nodig. Overeenstemming over modellen en concepten waardoor de discussie effectiever kan worden gevoerd, snelheid in besluitvorming wordt gerealiseerd en de verbinding tussen mensen tot stand kan komen.
Het versterken en ontwikkelen van aanpassingsvermogen. Motiveren van mensen door aandacht te besteden aan het versterken van kennis en vaardigheden. Daarbij is voor Teaming leidend dat de focus ligt op wendbaarheid als kerncompetentie. Wendbare individuen en teams leiden in Teaming tot het optimaal gebruik van informatie en kwaliteiten. Daarbij worden statische modellen losgelaten.
Teaming valt of staat bij de inbreng van kennis, vaardigheden en expertise van binnen en buiten bestaande teams. Inbreng van mensen die meningen willen geven, vragen durven stellen en uitdagingen doen. Daarvoor creƫert een leider de atmosfeer waarin dit mogelijk is. Oprechte nieuwsgierigheid en continu leren zijn de leidende begrippen hierin.
Mensen motiveren en de focus op relaties en communicatie leggen kan alleen als er een visie als het fundament onder een beweging. Mensen hebben als individu en als teamlid een perspectief nodig om keuzes te kunnen maken en commitment te laten zien. Vooral het omarmen van het waarom achter een visie is daarbij van belang. Niet het corporate papier maar het eigen verhaal is daarbij leidend