Het sociale gedrag van mensen kan worden gestuurd, ook op het werk. Veel factoren hebben invloed op de hersenen. De werkomgeving en de sfeer heeft bijvoorbeeld invloed op ons gedrag, maar ook de manier waarop er met ons wordt omgegaan heeft zo zijn effecten. Het pijn- en pleziercentrum in het brein draait vaak overuren. Het is aan leidinggevenden om te zorgen voor een boost in het pleziercentrum en om te voorkomen dat het pijncentrum wordt aangesproken.

Stimuleren, motiveren en behandelen

Dr. Rock, een ervaren neurowetenschapper, heeft een model opgesteld dat leidinggevenden kan helpen om medewerkers op de juiste manier te stimuleren, motiveren en behandelen. Wellicht is dit model iets voor uw organisatie?

Dit model wordt ook wel het SCARF-model genoemd. SCARF staat voor Status, Certainty, Autonomy, Relatedness, Fairness. We kunnen dit vertalen naar Status, Zekerheid, Autonomie, Relaties en Rechtvaardigheid. Hieronder vindt u de 5 tips die Dr. Rock geeft op basis van deze 5 factoren.

1. Status

Medewerkers hebben het gevoel nodig dat zij een bepaalde status hebben. Zij moeten ergens nuttig voor zijn. Dit gevoel kan worden verhoogd door medewerkers meer verantwoordelijkheden te geven en opties aan te reiken om te blijven groeien en ontwikkelen.

2. Zekerheid

Inzicht en duidelijkheid op de werkvloer is belangrijk. Medewerkers moeten zich zeker en zelfverzekerd kunnen voelen in hun werkomgeving. De leidinggevende helpt hierbij door duidelijk aan te geven wat de verwachtingen zijn en wat de doelstellingen zijn. De leidinggevende dient zo veel mogelijk onzekerheden weg te nemen.

3. Autonomie

Medewerkers hebben een zekere mate van vrijheid nodig. Het is voor de leidinggevende goed om aan te geven waar de grenzen liggen, zodat de medewerkers weten dat zij binnen deze lijnen de vrijheid hebben om zich te bewegen zoals zij dit goed achten. Denk aan het zelf kiezen van een plaats op het kantoor of het zelf indelen van werkuren en taken.

4. Relaties

Onderlinge relaties hebben veel impact op medewerkers. Een medewerker die vaak gepest wordt op het werk zal zich hiernaar gaan gedragen. Deze medewerker gedraagt zich hierdoor heel anders dan de medewerker die populair is op kantoor. De leidinggevende moet zich opstellen als coach en mentor. Zo kan hij of zij ervoor zorgen dat de onderlinge relaties verbeteren.

5. Rechtvaardigheid

Leidinggevenden moeten transparant, duidelijk en open zijn naar de medewerkers toe. Dit voorkomt dat men snel het gevoel krijgt met onrecht te maken te hebben. Medewerkers hebben het nodig om rechtvaardigheid om zich heen te hebben.

Direct een beter klantcontact

Goed leiderschap zorgt voor een betere instelling bij de medewerkers. Dit werkt door in een positiever klantcontact van hogere kwaliteit. Wilt u uw klantcontact verbeteren? Volg een training, workshop of neem contact op voor advies op maat.­­

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu