We hebben allemaal wel eens moeite om ons brein scherp te houden. We kennen eigenlijk allemaal wel de ‘inzinkertjes’ op de gemiddelde werkdag. Die momentjes dat we even doelloos uit het raam staren en ons brein lijkt te slapen. We willen optimaal productief zijn, maar dat gaat helaas niet vanzelf. EalryBridge geeft u graag 15 tips om uw brein scherp te houden.

1. Leer uw brein kennen

Waarom lijkt het soms alsof uw hersenen een uitstapje aan het maken zijn, precies op het moment dat u focus nodig heeft? We weten vaak onvoldoende over de werking van onze hersenen. Besteed tijd aan het leren kennen van de werking van uw hersenen.

2. Stop met multitasken

Heel herkenbaar: drie dingen tegelijk doen. Het geeft het gevoel dat we veel sneller werken. In werkelijkheid ronden we de taken juist minder snel af. Het is zo dat slechts 2 procent van de wereldbevolking daadwerkelijk effectief kan multitasken. De overige 98 procent kan het gewoonweg niet en is meer tijd kwijt dan wanneer we de taken apart van elkaar zouden doen. Stop dus met multitasken en u merkt dat uw brein er dan voor zorgt dat u beter bij de les blijft.

3. Zorg voor voldoende uitdaging

Sommige taken zijn gewoon, zoals we dat noemen, geestdodend. Het is dan juist belangrijk om de hersenen te prikkelen, zodat ze uitgedaagd en geprikkeld worden. Op deze manier houdt u uw brein goed actief.

4. Tijd voor uw hobby

Uw brein kan niet 100 procent van de tijd topprestaties leveren. Dit is eenvoudigweg onmogelijk. Het is daarom belangrijk dat u de hersenen ook voldoende rust geeft. Uw hersenen vinden rust wanneer u bezig bent met uw hobby, bijvoorbeeld. Plan voldoende tijd in om leuke dingen te doen.

5. Spreek talenten aan

Wanneer u een taal uit moet voeren die u niet leuk vindt, dan zullen uw hersenen er meer dan eens voor zorgen dat de taak steeds verder uitgesteld wordt. Doet u juist iets waar u plezier aan beleeft? Dan komt het uitstelgedrag te vervallen. Het is goed om talenten te gebruiken. Dat zorgt voor meer plezier en dus voor minder uitstelgedrag.

6. Raak gewend aan de gouden driehoek

Uw hersenen kunnen sneller dan u zich kunt voorstellen. Het is goed om te weten dat u dit ook kunt stimuleren. Een bekende methode om hersenen sneller en productiever te laten werken is de methode van de gouden driehoek. Deze wordt gevormd door geheugentechnieken, mindmapping en snellezen. Zorg ervoor dat u hier gewend aan raakt om uw brein op snelheid te houden.

7. Blijf positief denken

Soms is het makkelijk om het hoofd te laten hangen en negatieve gedachten toe te laten. Dit zorgt ervoor dat uw brein niet zo productief is en dat heeft effect op uw doen en laten. Het is voor het actief houden van uw hersenen belangrijk om positief te denken. Probeer blije gedachten vast te houden, in elke situatie.

8. Neem voldoende pauzes

Zeker als u thuis werkt is het verleidelijk om pauzes over te slaan. Uw brein heeft rust nodig om optimaal te kunnen blijven presteren. Het is daarom heel belangrijk om voldoende pauze te nemen. Uw hersenen hebben dan de tijd om tot rust te komen en op te laden voor een volgend werkblok vol focus.

9. Ga mediteren

Het is niet voor iedereen eenvoudig om de hersenen een halt toe te roepen. Hersenen kunnen overactief zijn en het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het brein even pure ontspanning ervaart. Dit kunt u bereiken door bijvoorbeeld te mediteren, door aan de slag te gaan met mindfulness of door aan yoga te doen.

10. Maak een wandeling door de natuur

U kunt uw hersenen boosten door een fijne wandeling door de natuur te maken. De natuur heft een positief effect op lichaam en geest. U bent lekker in beweging en u geniet van het rustgevende van de natuur en het leven om u heen. Dit is precies wat uw brein, liefst dagelijks, even nodig heeft om goed te blijven presteren.

11. Zorg voor een goede nachtrust

Het is onmogelijk om uw brein scherp te houden als u nachtenlang ligt te woelen en te draaien. Een goede nachtrust is heel belangrijk voor de hersenen. Alle slaapfases moeten worden doorlopen. Zo heeft u een lichte slaap even goed nodig als een diepe slaap. De REM slaap is vooral bedoeld om informatie te verwerken. Het is de fase waarin u droomt. Bij onvoldoende slaap worden niet alle fases doorlopen en wordt uw brein na verloop van tijd minder alert.

12. Drink voldoende water

Water drinken is goed voor onze hersenactiviteit. Veel mensen willen wel twee liter water per dag drinken, maar het lukt gewoon niet. Dit heeft vaker te maken met het feit dat men in één keer te veel wil drinken. Plaats een fles water op uw bureau en neem eens per kwartier een paar slokjes. Het is goed om uw brein scherp te houden en goed voor uw lichamelijke gezondheid.

13. Geen werkgedachten in privétijd

Het vinden van een goede balans tussen werk en privé is voor velen lastig. We kennen het eigenlijk allemaal wel. We zijn al thuis, zitten lekker voor de buis en ineens denkt u aan die belangrijke opdracht van morgen of aan die klant die u niet mag vergeten te bellen. Werk sluipt steeds weer in uw gedachten. Probeer zo veel mogelijk uw gedachten vrij te houden van het werk als u vrij bent. Dit zorgt ervoor dat uw brein meer gefocust is wanneer u wel aan het werk bent.

14. Zorg voor voldoende beweging

Sporten is gezond. We bouwen onze conditie en het uithoudingsvermogen op, misschien verliezen we nog een paar kilootjes en we voelen ons gewoon fitter en gezonder. Sporten heeft zeker niet alleen een positief effect op het lichaam, maar zeker ook op de geest. Beweging maakt ons gelukkiger en meer tevreden. Dit zorgt ervoor dat het brein ook scherper is.

15. Leer steeds nieuwe dingen

Het beste cadeau dat u zichzelf kunt geven is het cadeau van zelfontwikkeling. Het is fijn om steeds nieuwe dingen te leren, zodat u ook een steeds betere versie van uzelf wordt. EarlyBridge staat klaar voor iedereen die zich verder wil ontwikkelen, met onder meer cursussen en trainingen. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.