Angst vormt de basis voor reactie op feedback

Feedback geven is voor veel mensen niet eenvoudig. Veel mensen vinden het makkelijker om feedback te krijgen dan te geven. Dit heeft grotendeels te maken met het feit dat niet iedereen even goed reageert op feedback. Het blijkt dat angst de basis vormt voor de persoonlijke reactie op feedback. Hoe angstiger en onzekerder iemand is over het eigen kunnen, hoe minder aangenaam deze persoon kan reageren. We kunnen hierin 5 groepen mensen onderscheiden, welke EarlyBridge natuurlijk graag met u deelt.

1. Bewust zoeken naar feedback

Mensen die vrij zeker zijn over hun eigen kunnen ervaren niet veel angst als het om feedback gaat. Er is een groep die zelfs bewust op zoek gaat naar feedback, vaak om ervan te leren. Deze mensen vragen anderen om feedback en nemen ieder stukje feedback, positief én negatief, dankbaar aan.

2. Een goed incasseringsvermogen

De tweede groep voelt zich ook aardig comfortabel met de eigen kwaliteiten en ook hier wordt niet veel angst ervaren. Deze groep staat oprecht open voor feedback, zowel negatief als positief. Negatieve feedback wordt gezien als een inhoudelijk iets en deze personen zijn zich er bewust van dat feedback niets persoonlijks is. Deze mensen hebben een goed incasseringsvermogen en gaan prima met feedback om.

3. Direct een slecht humeur

De derde groep heeft al meer moeite met het nemen van negatieve feedback. Wanneer een persoon uit deze groep feedback krijgt, dan kan dit hem of haar direct uit balans brengen en een slecht humeur opleveren. Een hele dag kan worden verpest door negatieve feedback en ook de onderlinge verstandhouding lijdt er tijdelijk onder. Toch, na een nachtje rust zijn deze personen wel in staat om nog eens verstandig na te denken over de ontvangen feedback.

4. Wegwezen!

In gevaarlijke situaties zijn er twee natuurlijke reacties van mensen, namelijk de mensen die vluchten en de mensen die vechten. Feedback kan ook worden ervaren als ‘gevaarlijk’, omdat het veel kan verstoren. In de wereld van feedback zijn daarom ook mensen die feedback als ‘gevaarlijk’ interpreteren. De groep die vluchtgedrag vertoont kan dit op meerdere manieren doen. Ze kunnen daadwerkelijk gewoon vertrekken na het ontvangen van feedback of klappen dicht en verstijven als reactie.

5. De vechters

Hierboven noemden we al even de vluchters en de vechters. Deze laatste groep bestaat uit de vechters. Bij deze personen roep het agressie op wanneer zij feedback ontvangen. Zij kunnen deze woede uiten, maar ook binnen houden. De personen die in deze groep vallen voelen zich persoonlijk aangevallen en gaan daarom direct in de verdediging. Dit doen zij vaak door kritiek naar de feedbackgever te smijten. Met regelmaat zorgt dit voor conflicten die moeilijk op te lossen zijn.

Goed omgaan met feedback geeft kracht

Binnen ieder bedrijf en binnen elk team geldt dat feedback kracht kan geven, zolang er op de juiste wijze mee om wordt gegaan. Feedback helpt teams versterken en verhoogt het onderlinge vertrouwen. Dit straalt ook naar buiten toe, dus naar uw klanten en zakenrelaties. Zo kan feedback helpen om de customer experience te optimaliseren. Kunt u hier wel wat ondersteuning bij gebruiken? Dan staat EarlyBridge voor u klaar. Ontdek online wat wij voor u kunnen betekenen of neem vrijblijvend contact met ons op.

Vorig bericht
Retrospective: een nieuwe manier van vergaderen
Volgend bericht
Frictie zorgt voor afhakers in de customer journey

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu