U wilt dat uw klant beslist om een aankoop bij u te doen. Het spreekt voor zich dat u het liefst ziet dat elke klant een product bij u koopt of een dienst van u afneemt. Dit gaat niet vanzelf. Klanten nemen beslissingen voor maar liefst 95 procent geheel onbewust. Om invloed te krijgen op de beslissingen die klanten nemen is het dus belangrijk om in te spelen op het onbewuste denkproces van de klant. EarlyBridge geeft u inzicht in 6 manieren waarop beslissingen van klanten kunnen worden beïnvloed.

1. Overtuigingskracht

Het wegnemen van onzekerheden over een product of dienst staat gelijk aan het overtuigen van de klant om het product of de dienst af te nemen. Onzekerheden worden weggenomen door bewijzen van expertise. Als de expert zegt dat het goed is, dan zal het ook wel goed zijn. Dit is de gedachte achter het principe. Zet uzelf neer als expert, laat uw eerder behaalde prestaties en prijzen zien, maak duidelijk dat u weet waar u over praat. Zo neemt u de onzekerheid weg en overtuigt u de klant.

2. Verzamel goede recensies

Klanten gaan af op wat anderen zeggen. Een advertentie in een landelijk dagblad is betrouwbaarder dan een kleine vermelding in een lokaal weekblad. De buurman van om de hoek is betrouwbaarder dan de verkoper. Maar liefst 7 op de 10 consumenten vertrouwen op het oordeel van anderen en baseren daar hun beslissingen op. Het is daarmee aan u om zo veel mogelijk goede recensies te verzamelen. Dit doet u het best online en op een onafhankelijk platform.

3. Vind één nadeel

Perfectie bestaat niet. Dit weet de klant ook. Klanten waarderen eerlijkheid. In ruil daarvoor geven ze waardering en loyaliteit terug. Natuurlijk prijst u uw product of dienst aan met zo veel mogelijk voordelen. Toch scoort u hogere punten wanneer u ook één nadeel benoemt. In het beste geval is dit uiteraard een nadeel dat kan worden omgevormd in een voordeel. Door een nadeeltje te noemen laat u merken dat u eerlijk bent richting de klant en klanten belonen dit vaak met een aankoop.

4. Start met geven aan uw klanten

Een kleine beloning kan een wereld van verschil maken. Nieuwe klanten werven is niet eenvoudig, maar wel nodig om te blijven groeien. Klanten laten zich makkelijk over de streep trekken wanneer er een kleine beloning tegenover staat. Denk bijvoorbeeld aan een korting van 5 of 10 procent op de tweede aankoop wanneer de eerste aankoop wordt afgerond. Start dus met geven om er meer voor terug te krijgen.

5. Maak het persoonlijk

Een persoonlijke aanpak is heel belangrijk. Een consument zal eerder zaken willen doen met een vriend dan met een vreemde. Het is aan bedrijven om een vertrouwensband op te bouwen en dit wordt het best gedaan door alles zo veel mogelijk te personaliseren. Hoe meer u het klantcontact personaliseert, hoe positiever de invloed op de beslissingen van de klant is.

6. Werk aan een sterk imago

Ieder bedrijf heeft een imago. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat uw bedrijf wordt gezien als een sympathiek bedrijf. Zorg ervoor dat u altijd communiceert vanuit een positieve instelling en stel u vriendelijk op naar elke klant, dus ook naar de klant die negatieve feedback achterlaat op uw social media pagina. Werk voortdurend aan een goed en sterk imago voor uw bedrijf, want imago speelt een belangrijke rol bij het maken van aankoopbeslissingen.

Handel altijd klantgericht

Klantgericht handelen is altijd belangrijk wanneer u zo veel mogelijk invloed wilt hebben op de beslissingen die uw klanten nemen. Medewerkers moeten volledig ingesteld zijn op de behoeften en verwachtingen van de klant. Ziet u verbeterpunten? EarlyBridge biedt diverse interessante trainingen rondom klantcontact en klantgericht Handelen. Wilt u meer informatie of advies? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bekijk ons open aanbod.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu